صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: صنایع غذایی۱۵ مواد غذایی ضد سرطان
مهیا 3 سال قبل

۱۵مواد غذایی ضد سرطان
مواد غذایی ضد سرطان به غذاهایی گفته می شود که اگر فردی آنها را به رژیم غذایی خودش اضافه کند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. اما به طور کلی، هیچ غذایی کاملا از شما در برابر سرطان محافظت نمی کند.
آنچه می خورید می تواند به شدت بر بسیاری از جنبه های سلامتی شما تأثیر بگذارد. از جمله خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش دهد. مشخص شده است که پیشرفت سرطان به ویژه تحت تأثیر رژیم غذایی شما است. بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که می توانند به کاهش رشد سرطان کمک کنند. همچنین چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر برخی از غذاها با خطر کمتری در بروز بیماری همراه است.
غذاهایی که حاوی ترکیبات طبیعی و دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند، عبارتند از:
هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید
سیب
سیب دارای خواص ضد سرطانی است که می تواند در پیشگیری از التهاب، بیماری های قلبی عروقی و عفونت ها موثر باشد. جمله “یک سیب در روز شما را از پزشک دور می کند” در واقع کاملاً درست است. سیب حاوی پلی فنول بوده که دارای خواص ضد سرطانی امیدوار کننده است. پلی فنول ها ترکیباتی گیاهی هستند که ممکن است از التهاب، بیماری های قلبی عروقی و عفونت جلوگیری کنند.
برخی تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول ها دارای خواص ضد سرطانی و مبارزه با تومور هستند. به عنوان مثال، پلی فنل فلورتین در مهار پروتئینی به نام انتقال دهنده گلوکز ۲ (GLUT2) در رشد سلول پیشرفته در انواع خاصی از سرطان نقش دارد.
فلورتین سیب به طور قابل توجهی از رشد سلول های سرطان پستان جلوگیری می کند. در حالی که سلول های طبیعی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
توت
۱۵ مواد غذایی ضد سرطان | پزشکت
توت سرشار از ویتامین های مختلف، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است. دانشمندان به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و فواید بالقوه سلامتی علاقه زیادی به توت نشان داده اند.
یک بررسی نشان می دهد که آنتوسیانین، نشانگرهای زیستی سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. آنتوسیانین. ترکیبی در توت سیاه است. مطالعه دیگر نشان می دهد که اثرات ضد التهابی زغال اخته می تواند از رشد تومورهای سرطان پستان در موش جلوگیری کند.
سبزیجات صلیبی
سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ، حاوی مواد مغذی مفیدی از جمله ویتامین C، ویتامین K و منگنز هستند. سبزیجات چلیپایی نیز حاوی سولفورافان، یک ترکیب گیاهی با خاصیت ضد سرطانی هستند.
یک بررسی نشان می دهد که سولفورافان به طور قابل توجهی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. حتی مرگ سلولی را در سلول های سرطانی روده بزرگ تحریک می کند.
سولفورافان در ترکیب با ژنیستئین، ترکیبی در دانه های سویا، می تواند به طور قابل توجهی از رشد و اندازه تومور سرطان پستان جلوگیری کند. سولفورافان همچنین هیستون دی استیلاز، آنزیمی با پیوندهای توسعه سرطان را مهار می کند. ۳ تا ۵ وعده سبزیجات چلیپایی در هفته برای بهترین اثرات پیشگیری از سرطان توصیه می شود.
هویج
۱۵ مواد غذایی ضد سرطان | پزشکت
هویج حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که از انواع خاصی از سرطان جلوگیری می کند. هویج حاوی چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین K، ویتامین A و آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن بوده که مسئول رنگ متمایز نارنجی است. بتاکاروتن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد. حتی می تواند از انواع خاصی از سرطان پیشگیری کند.
بررسی هشت مطالعه نشان می دهد که بتا کاروتن در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات موثر است. مصرف بیشتر هویج منجر به ۲۶ درصد خطر ابتلا به سرطان معده می شود.
سعی کنید فقط چند بار در هفته هویج را به عنوان یک میان وعده یا غذای جانبی خوشمزه در رژیم غذایی خود بگنجانید. تا میزان مصرف شما افزایش یابد و احتمال خطر ابتلا به سرطان کاهش یابد.
ماهی چرب
ماهی های چرب، از جمله ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و آنچو، سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از ماهی آب شیرین است، ۵۳ درصد کمتر از ماهیان آب شیرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.
مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روغن ماهی در اواخر زندگی با خطر قابل توجهی پایین تر برای سرطان پروستات ارتباط دارد.
افرادی که حداقل چهار بار در هفته مکمل روغن ماهی مصرف می کنند، ۶۳ درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.
زردچوبه
زردچوبه ادویه ای است که به دلیل خواص تقویت کننده سلامتی بسیار معروف است. کورکومین، ماده موثره آن، یک ماده شیمیایی با اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و حتی ضدسرطانی است.
در یک مطالعه اثرات کورکومین بر روی ۴۴ بیمار مبتلا به ضایعاتی در روده بزرگ که ممکن است سرطانی شده اند، بررسی شد. بعد از ۳۰ روز، ۴ گرم کورکومین روزانه تعداد ضایعات موجود را ۴۰٪ کاهش می دهد.
در یک مطالعه آزمایشگاهی، مشخص شد که کورکومین با هدف قرار دادن آنزیمی خاص مربوط به رشد سرطان، انتشار سلول های سرطانی روده بزرگ را کاهش می دهد.
یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که کورکومین در از بین بردن سلولهای سرطانی سر و گردن موثر است. کورکومین در کاهش رشد سلولهای سرطانی ریه، پستان و پروستات موثر است.
برای داشتن بهترین نتیجه، حداقل ۱/۲–۳ قاشق چای خوری (۱–۳ گرم) زردچوبه آسیاب شده در روز را هدف قرار دهید. از آن به عنوان ادویه آسیاب شده برای طعم دادن به غذاها و همزمان با فلفل سیاه مصرف کنید تا به جذب آن کمک شود.
مرکبات
مصرف برخی از مرکبات مانند لیمو، لیموترش، گریپ فروت و پرتقال در برخی مطالعات با خطر کمتری سرطان همراه بوده است.
یک مطالعه بزرگ نشان داد که شرکت کنندگانی که مقدار بیشتری مرکبات می خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی قرار دارند. مصرف بیشتر مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط است.
سرانجام، مروری بر ۱۴ مطالعه نشان داد که مصرف زیاد مرکبات، یا حداقل سه وعده در هفته، مرکبات خطر ابتلا به سرطان معده را ۲۸٪ کاهش می دهد.
این مطالعات حاکی از آن است که گنجاندن چند وعده میوه مرکبات در رژیم غذایی شما در هفته ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.
بذر کتان
بذر کتان سرشار از فیبر و همچنین چربی های مفید برای قلب است. حتی می تواند یک افزودنی سالم به رژیم شما باشد. حتی ممکن است به کاهش رشد سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. سعی کنید هر روز یک قاشق غذاخوری (۱۰ گرم) بذر کتان آسیاب شده به رژیم غذایی خود اضافه و آن را در اسموتی مخلوط کنید. آن را روی غلات و ماست بپاشید یا به غذاهای پخته مورد علاقه خود اضافه کنید.
گوجه فرنگی
۱۵ مواد غذایی ضد سرطان | پزشکت
لیکوپن ترکیبی است که در گوجه فرنگی یافت می شود و مسئول رنگ قرمز زنده و همچنین خاصیت ضد سرطانی آن است. افزایش مصرف لیکوپن و گوجه فرنگی می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.
بررسی ۱۷ مطالعه همچنین نشان داد که مصرف بیشتر گوجه فرنگی خام، گوجه فرنگی پخته شده و لیکوپن همه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.
برای کمک به افزایش مصرف، هر روز یک یا دو وعده گوجه فرنگی را با افزودن آن به ساندویچ ها، سالادها، سس ها یا غذاهای ماکارونی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
سیر
جز ءفعال سیر، آلیسین است. ترکیبی که در مطالعات متعدد لوله آزمایش نشان داده شده است که سلول های سرطانی را از بین می برد. چندین مطالعه ارتباط بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نشان داده است.
بررسی ها نشان داد که در کسانی که مقدار زیادی سبزیجات آلیوم مانند سیر، پیاز، تره فرنگی و موسیر می خورند، در مقایسه با افرادی که به ندرت آن را مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان معده کمتر است.
گردو
براساس موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، همه آجیل ها خاصیت پیشگیری از سرطان دارند. اما دانشمندان مغزها گردو را بیشتر از انواع دیگر را مطالعه کرده اند.
گردو حاوی ماده ای به نام پدنکولاژین است که بدن آن را به ادرار تبدیل می کند. اورولیتین ها ترکیباتی هستند که به گیرنده های استروژن متصل می شوند. حتی ممکن است در جلوگیری از سرطان پستان نقش داشته باشند.
در یک مطالعه حیوانی، موش هایی که گردوی کامل و روغن گردو دریافت می کردند دارای ژنهای مهار کننده تومور در مقایسه با موش های دریافت کننده روغن نباتی بودند.
حبوبات
۱۵ مواد غذایی ضد سرطان | پزشکت
حبوبات دارای فیبر زیادی هستند، که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان در فرد کمک کند. حبوبات مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس سرشار از فیبر هستند که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان در فرد کمک کند.
یک متاآنالیز از ۱۴ مطالعه ارتباط بین مصرف بیشتر حبوبات و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نشان می دهد. مطالعه دیگری رابطه بین دریافت فیبر لوبیا و خطر ابتلا به سرطان پستان را بررسی می کند. افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر لوبیا دارند، ۲۰ درصد کمتر از کسانی که فیبر دریافتی روزانه خود را ندارند، دچار سرطان پستان می شوند.
کلم بروکلی
کلم بروکلی حاوی سولفورافان است، یک ترکیب گیاهی موجود در سبزیجات چلیپایی که ممکن است دارای خواص ضد سرطانی قوی باشد. یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که سولفورافان اندازه و تعداد سلولهای سرطانی پستان را تا ۷۵٪ کاهش می دهد.
اما تحقیقات موجود به طور مستقیم در مورد تأثیر کلم بروکلی بر سرطان در انسان بررسی نکرده است. در عوض، این آزمایش لوله های آزمایشگاهی، حیوانی و مشاهداتی بوده است که یا اثرات سبزیجات چلیپا یا اثرات یک ترکیب خاص در کلم بروکلی را بررسی کرده است. بنابراین، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
لوبیا
لوبیا سرشار از فیبر است. طبق برخی مطالعات، ممکن است در محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.
در یک مطالعه هزار و ۹۰۵ نفر با سابقه تومورهای روده بزرگ و روده بزرگ بررسی شدند و مشخص شد که کسانی که لوبیای خشک و پخته شده بیشتری مصرف می کنند احتمال عود تومور را کاهش می دهند.
بررسی ها نشان داده که تغذیه موش ها با لوبیای سیاه یا لوبیای چشم بلبلی و سپس القای سرطان روده بزرگ تا ۷۵٪ از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
با توجه به این نتایج، خوردن چند وعده لوبیا در هر هفته ممکن است فیبر دریافتی شما را افزایش دهد. حتی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
با این حال، تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی و مطالعاتی است که ارتباط را نشان می دهد. اما علت را مشخص نکرده است. برای بررسی این موضوع در انسان، به طور خاص، به مطالعات بیشتری نیاز است.
دارچین
دارچین به دلیل مزایای سلامتی از جمله توانایی در کاهش قند خون و تسکین التهاب مشهور است. بعلاوه، برخی از آزمایشات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که دارچین ممکن است در پیشگیری از انتشار سلولهای سرطانی کمک کند.
یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره دارچین قادر به کاهش سلولهای سرطانی و مرگ آنها است. روغن ضروری دارچین رشد سلولهای سرطانی سر و گردن را سرکوب می کند. همچنین به طور قابل توجهی اندازه تومور را کاهش می دهد.
یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که عصاره دارچین باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی می شود. همچنین میزان رشد و انتشار تومورها را کاهش می دهد.
گنجاندن نصف قاشق چایخوری (۲-۴ گرم) دارچین در رژیم غذایی شما در روز ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد. همچنین می تواند مزایای دیگری مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب داشته باشد. با این حال، برای درک اینکه دارچین چگونه بر رشد سرطان در انسان تأثیر می گذارد، مطالعات بیشتری لازم است.
روغن زیتون
۱۵ مواد غذایی ضد سرطان | پزشکت
روغن زیتون دارای مزایای سلامتی است. بنابراین جای تعجب نیست که یکی از مواد اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای باشد. چندین مطالعه حتی نشان داده که مصرف بیشتر روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.
بررسی ها نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف کرده اند نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند خطر ابتلا به سرطان پستان و سیستم هضم کمتری دارند.
مطالعه دیگری با بررسی میزان سرطان در ۲۸ کشور در سراسر جهان نشان داد که مناطقی که روغن زیتون بیشتری دارند میزان سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
جایگزینی روغن های دیگر در رژیم غذایی خود برای روغن زیتون یک روش ساده برای استفاده از مزایای آن برای سلامتی است. می توانید آن را روی سالادها و سبزیجات پخته شده بپاشید. یا سعی کنید از آن در سرخ کردن گوشت، ماهی یا مرغ استفاده کنید.
سخن آخر
اگرچه غذاهای ذکر شده در بالا محصولات روزمره بوده و به راحتی در دسترس هستند. اما ممکن است برخی از افراد تمایل به تغییر قابل توجه در رژیم غذایی یا سبک زندگی نداشته باشند. در این حالت، مکمل ها و داروهای زیادی وجود دارد که حاوی ترکیبات ضد سرطانی هستند.
ویتامین های A، C و E به دلیل خاصیت ضدسرطانی بودن زیاد مورد توجه قرار گرفته اند. حتی به عنوان مکمل در اکثر فروشگاه های بزرگ مواد غذایی موجود هستند.
داروهای بدون نسخه، مانند آسپرین و ایبوپروفن، نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در برخی از افراد کاهش دهد. همیشه قبل از شروع یک داروی جدید یا یک رژیم مکمل با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.
تحقیقات در مورد پیشگیری از سرطان از طریق رژیم غذایی هنوز در مراحل اولیه است و نیاز به بررسی های بیشتری دارد. دانشمندان بیشتر مطالعات ذکر شده در سلول ها یا موش ها را انجام دادند. با این حال، لازم به یادآوری است که داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی میوه های تازه، سبزیجات و چربی های خوب باشد، برای سلامت کلی مفید است.