صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: متفرقهکدام ماسک برای مقابله با کرونا بهتر است؟
زکریا 3 سال قبل

کدام ماسک برای مقابله با کرونا بهتر است؟
طبق یافته های علمی کدام نوع ماسک در انتقال ویروس کرونا موثرتر عمل می کند؟
تحریریه درمانکده
۳۵,۰۴۲ خواندن این مطلب ۴ دقیقه زمان میبرد
خلاصه:
ماسک های N95 (بدون فیلتر)، جراحی و کتانی به خوبی عمل می کنند.
ماسک های پارچه ای و دستمال گردن به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.
محققان دانشگاه دوک (Duke University) یک آزمایش ساده به منظور بررسی کارایی انواع مختلف ماسک ها، که به یک جزء حیاتی در توقف گسترش ویروس کرونا تبدیل شده اند، طراحی نمودند. نیاز به تعیین میزان کارایی انواع ماسک ها زمانی احساس شد که یک استاد در مدرسه ی پزشکی دوک در حال کمک رسانی به یک گروه محلی برای خرید عمده ی ماسک به منظور توزیع در میان افراد جامعه بود. این استاد می خواست اطمینان حاصل کند که ماسک های خریداری شده توسط گروه مذکور واقعا کارآمد هستند.
در مطالعه ی منتشر شده در روز جمعه، محققان دپارتمان فیزیک با استفاده از یک راهکار ساده برای بررسی کارایی ماسک های مختلف استفاده کردند. در این روش با استفاده از یک دوربین تلفن و پرتوهای لیزری میزان عبور قطرات تنفسی از ماسک های مختلف در هنگام صحبت معمولی مورد بررسی قرار می گرفت. در این تکنیک همچنین از ابزارهای بصری کمکی به منظور نشان دادن نحوه ی کار پرتوهای لیزری و صفحه ی نوری در به تصویر کشیدن قطرات تنفسی استفاده شد.
مکانیزم آزمایش ماسک ها
مکانیزم آزمایش ماسک ها
مارتین فیشر، یکی از محققان مطالعه ی اخیر در مصاحبه با CNN گفت: «ما از یک محفظه ی سیاه، یک لیزر و یک دوربین استفاده کردیم». او افزود: «در این روش ما پرتوهای لیزر را به صورت عمودی می تابانیم تا یک صفحه ی نوری تشکیل شود؛ این پرتوها از منافذی در سمت چپ و راست جعبه خارج می شوند».
در بخش جلوی جعبه سوراخی وجود دارد که اصوات تولید شده توسط بلندگو می توانند از طریق آن وارد جعبه شوند. یک دوربین موبایل نیز در پشت جعبه قرار داده شده است تا نور منعکس شده از قطرات تولید شده در تمام جهات را ثبت کند. توجه کنید که این قطرات هنگام صحبت از درون پرتوهای لیزر عبور می کنند و از خود نور ساطع می کنند‌. در مرحله ی بعد یک الگوریتم کامپیوتری قطرات مشاهده شده در ویدئو را شمارش می نماید.
تشویق به استفاده از ماسک های کارآمد در مقابله با ویروس کرونا
متخصصان سلامت عمومی ماه ها بر این موضوع تاکید کرده اند که ماسک ها یکی از موثرترین ابزارها برای مبارزه با پاندمی هستند و بسیاری از کشورها استفاده از ماسک را الزامی کرده‌ اند. با بررسی کارایی ماسک های مختلف، محققان دریافتند که برخی از آنها تقریبا بی فایده هستند. محققان ۱۴ ماسک مختلف و از جمله ماسک حرفه ای N95 که معمولا برای کادر درمان مورد استفاده قرار می گیرد را مورد بررسی قرار دادند. در ابتدا آزمایش با صحبت در بلندگو و بدون استفاده از ماسک صورت گرفت‌. در بخش دوم آزمایش از ماسک نیز استفاده شد و هر ماسک ۱۰ بار مورد آزمون قرار گرفت. کارآمدترین ماسک، ماسک N95 بدون فیلتر بود. ماسک های سه لایه ی جراحی و ماسک های کتان که بسیاری از افراد آنها را در خانه تهیه می کنند نیز عملکرد خوبی داشتند.
انواع ماسک آزمایش شده
انواع ماسک آزمایش شده
در زیر نام و توضیحات مربوط به از انواع ماسک ها را می بینید:
۱. جراحی؛ ماسک جراحی، ماسک سه لایه
۲. دریچه دار N95؛ ماسک N95 با دریچه ی تهویه
۳. بافتی؛ ماسک بافته شده
۴. پلی پروپیلن؛ ماسک دو لایه ی پلی پروپیلن بند دار(Apron)
۵. پلی/کتان؛ ماسک پلی پروپیلن-کتان
۶. Maxat؛ ماسک یک لایه ی دارای Maxima
۷. کتان ۲؛ دو لایه کتانی، ماسک تلیسه دار(Pleated style)
۸. کتان ۴؛ دو لایه کتان، ماسک اولسون
۹. کتان ۳؛ دولایه کتان، ماسک تلیسه دار
۱۰. کتان ۱؛ یک لایه کتان، تلیسه دار
۱۱. پشمی؛ ماسک پشمی گردن
۱۲. دستمالی؛ دستمال دو لایه
۱۳. کتان ۵؛ ماسک کتان دو لایه و تلیسه دار
۱۴. ماسک N95؛ ماسک N95، بدون دریچه ی تهویه
۱۵. نوار؛ نوار از جنس ماده ی به کار رفته در ماسک (‌پلی پروپیلن)
۱۶. بدون ماسک؛ گروه کنترل
نتیجه آزمایش ماسک ها
ماسک های پشمی که اغلب توسط دوندگان مورد استفاده قرار می گیرند، از کمترین کارایی برخوردارند‌. در حقیقت استفاده از ماسک های پشمی باعث افزایش تعداد قطرات تنفسی می شود، چرا که ماده ی به کار رفته در آنها باعث شکسته شدن قطرات بزرگ به قطرات کوچکتر می شود که به سادگی توسط هوا جابجا می شوند. نوارهای تا خورده و ماسک های بافته شده نیز عملکرد ضعیفی داشتند و باعث ایجاد محافظت چندانی نشدند.
فیشر عنوان کرد: «ما از مشاهده ی این حقیقت که تعداد قطرات تنفسی تولید شده در اثر استفاده از ماسک های پشمی بیشتر از حالتی بود که فرد هیچ ماسکی استفاده نمی کرد، شدیدا شگفت زده شدیم». «ما واقعا می خواهیم مردم را به استفاده از ماسک تشویق کنیم اما نه هر ماسکی؛ بله ماسک موثر».
نتیجه آزمایش ماسک ها
نتیجه آزمایش ماسک ها
اگر چه تهیه ی دستگاه آزمایش نسبتا راحت است (موارد مورد نیاز عبارتند از یک جعبه، یک لیزر با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار، یک لنز و یک دوربین موبایل)، با این حال فیشر انجام این کار را توصیه نمی کند مگر آنکه فرد با ایمنی لیزر آشنا بوده و یا در زمینه ی اپتیک تخصص داشته باشد چرا که اشتباه در کار با لیزر می تواند باعث آسیب دائمی چشم شود. محققان امیدوارند که شرکت ها، موزه ها و مراکز شلوغ از این دستگاه ها برای نشان دادن سودمندترین انواع ماسک به مردم استفاده کنند.
فیشر اظهار کرد: «این دستگاه یک ابزار بصری بسیار قدرتمند به منظور افزایش آگاهی افراد از کارایی بالای ماسک های بسیار ساده، نظیر ماسک ها کتانی خانگی در کاهش قطرات تنفسی تولید شده می باشد. او همچنین افزود: «شرکت ها و کارخانه های مختلف می توانند با استفاده از این دستگاه، ماسک های طراحی شده ی خود را قبل از تولید انبوه مورد آزمایش قرار دهند ؛ موضوعی که می تواند بسیار مفید به فایده باشد».
 
خدمت ویژه درمانکده برای سازمان ها: آزمایش کرونا با تخفیف در محل شرکت شما
 
علائم کرونا داری؟
عبور قطرات تنفسی از طریق ماسک صورت.(A) عبور نسبی قطرات تنفسی از ماسک مربوطه. هر یک از نقاط اطلاعاتی توپر نشان دهنده ی میانگین و انحراف معیار بیش از ۱۰ آزمایش برای هر یک از ماسک ها می باشد که در مقایسه با گروه کنترل(بدون ماسک) و با استفاده از بلندگو انجام شده است. نقاط اطلاعاتی توخالی میانگین و انحراف معیار فراوانی نسبی بیش از ۴ بلندگو هستند. یک شکل با مقیاس لگاریتمی در شکل مکمل S1 نشان داده شده است. (B) سیر زمانی تعداد قطرات (محور سمت چپ) برای مثال های ارایه شده ٬ مشخص شدن با رنگ مربوطه(A) :
سبز(بدون ماسک)، نوار ماسک(قرمز) ٬ ماسک کتانی(نارنجی) و ماسک جراحی(آبی – کن در این مقیاس قابل رویت نیست). فراوانی تجمعی این موارد نیز نشان دادن شده است(محور سمت راست)