صفحه ی اصلی سوالاتپمپ چند مرحله ای
فرخ 3 سال قبل

پمپ چند مرحله ای
دسته: مقالات پمپ
 

شکل زیر یک پمپ چند مرحله ای است که یک بالانس پیستون در آن به کار رفته است ؛ این بالانس برای جبران نیروهای تراستی یا محوری شافت یا محور پمپ ، استفاده می شود.
پمپ چند مرحله ای
ساختار یک پمپ چند مرحله ای با بالانس پیستون چگونه است؟
در یک پمپ چند مرحله ای که دارای بالانس پیستون است ، فشار در طرف بیرون بالانس پیستون به اندازه فشار ورودی بوده که از طریق اجازه نشتی در امتداد بالانس پیستون از طرف لوله تعادل به طرف ورودی پمپ نگه داری می شود . این نوع پمپ ها در هر دو انتهای محور خود دارای نشت بند می باشند . در این گونه پمپ ها لوله تعادل وجود دارد که وظیفه آن نگه داری فشار دو طرف نشت بند ها برابر با فشار ورودی پمپ می باشد بنابراین تا وقتی که فشار روغن نشت بند از فشار ورودی پمپ بیشتر باشد ، نشتی نشت بند سبب نشت روغن به داخل پمپ می شود ولی نشت مایع پمپ به سیستم روغن نشت بند اتفاق نمی افتد . به دلیل اینکه روغن نشت بند جزء مایعات زود تبخیر نیست اگر به درون پمپ نشت کند مایع پمپ را آلوده نمی کند . در بعضی مواقع از روغن روانکاری به جای روغن نشت بند در پمپ هایی که وظیفه آنها حمل هیدروکربن است ، استفاده می شود .
ارتفاع پمپ چیست ؟
 در پمپ های گریز از مرکز ، مقداری از انرژی که به مایع درون پمپ منتقل شود را ارتفاع پمپ می نامند . در بعضی موارد ارتفاع پمپ را با فشار آن یکی می دانند که این مفهوم صحیح نیست .
چرا باید از اصطلاحات و شرایط مناسب انتخاب پمپ آگاهی کامل داشت ؟
 لازم است از اصطلاحات و شرایطی که برای انتخاب پمپ ضروری هستند آگاهی کامل و دقیقی کسب نمود چرا که بدون وجود این موارد مسئول پروژه روشهای صحیح مدیریت امر را نمی داند و قطعا دچار سردرگمی و مشکلاتی خواهد شد .بهترین استاندارد درباره پمپ ها استاندارد های جاری در موسسه و انجمن هیدرولیک بوده که بهترین راهنمای اصطلاحات فنی به حساب می آید . تعاریف و اصطلاحاتی که در این کتاب گنجانده شده براساس جدید ترین تجارب سازندگان پمپ ها جمع آوری شده و برای راهنمایی بهتر به توصیه های موجود اولویت داده شده است .
فشار درمورد پمپ ها
 به طور معمول درباره فشار پمپ ها سه اصطلاح وجود دارد که عبارتند از : فشار مطلق ، فشار فشار سنج و فشار مربوط به هواسنج . در این باره اصطلاح چهارمی به نام خلا وجود دارد که برای تاسیسات عملیاتی که تحت فشاری زیر فشار اتمسفر کار می کنند وجود دارد اما این اصطلاح به اندازه سه اصطلاح قبلی حساس و کاربردی نمی باشد .
انواع فشار در پمپ ها
رابطه بین اصطلاحات مختلف فشار که در پمپ نمودن مایعات به کار گرفته می شود.
فشار مطلق چیست؟
تعریف فشار مطلق به این صورت است : فشاری برابر با فشار بالای صفر مطلق . فشار مطلق ممکن است بالاتر یا کمتر از فشار اتمسفر در نقطه مورد نظر نیز باشد .
بیشتر بخوانید: نیروی محوری در پمپ را چطور کنترل میکنند؟
فشار هواسنج و فشار فشار سنج
فشار هوا سنج را به صورت فشار اتمسفر در نقطه مورد مطالعه که با توجه به ارتفاع و شرایط اقلیمی متغیر باشد ، تعریف می کنند . فشار فشار سنج فشاری است در بالای نقطه اتمسفر که اندازه گیری در آنجا انجام می شود .
خلا چگونه تعریف می شود ؟
خلا همان میزان فشار منفی است که به وسیله خلا سنج  اندازه گیری می شود .
در چه زمان هایی از فشار مطلق استفاده می شود ؟
در بسیاری از موارد امکان فعالیت در شرایط فشار های فشار سنج  در موارد پمپ نمودن وجود دارد اما گاهی اوقات به دلیل اینکه مفهوم بهتری از شرایط ارائه می شود و انجام محاسبات لازم راحت تر صورت می گیرد ، استفاده از فشار های مطلق منطقی تر است . تصمیم گیری برای اینکه از کدام یک از این واحد ها استفاده شود یک مسئله کاملا شخصی است که براساس تمایلات و تجربیات شخص طراح دارد .