صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: متفرقهسرمایه گذاری چیست ؟ چرا همه ما نیاز به سرمایه گذاری داریم؟
عارف 3 سال قبل

سرمایه گذاری چیست ؟ چرا همه ما نیاز به سرمایه گذاری داریم؟

سرمایه گذاری چیست ؟ چرا همه ما نیاز به سرمایه گذاری و شناخت انواع مختلف آن داریم؟

سرمایه، درآمد، سود، پول و…  تمام این واژه‌ها برای ما حس و حالی نزدیک بهم دارند. شاید اولین تصویری که بعد از شنیدن کلمه سرمایه گذاری به ذهن خیلی از ما می‌رسد بورس اوراق بهادار یا بانک‌ها باشند. پس از آن شاید کسب‌وکار و تجارت نیز در گوشه ذهن ما نقش ببندد.
در این مطلب مفهوم سرمایه گذاری را باهم مرور خواهیم کرد و به بررسی انواع سرمایه گذاری و مدل‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.
در ادامه خواهید خواند:

سرمایه گذاری چیست؟
چرا باید به سرمایه‌گذاری اهمیت داد؟
انواع سرمایه گذاری
چه چیزهایی سرمایه‌گذاری نیست
حرف آخر

سرمایه گذار کیست؟

سرمایه گذاری چیست؟

از نظر لغتی سرمایه گذاری اینگونه تعریف می‌شود؛ چیزی که با پول خریداری می‌شود و انتظار می‌رود که درآمد یا سودی در آینده نزدیک یا دور ایجاد کند. در عمل نیز به فعالیتی که در ازای صرف هزینه درآمد یا سود ایجاد کند، سرمایه گذاری می‌گویند.
سرمایه گذاری انواع و اقسام مختلفی دارد. برای دسته‌بندی مدل‌های سرمایه گذاری کار سختی پیش رو داریم. سرمایه‌گذاری را می‌توان بر اساس مدت زمان مورد نظر به بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم کرد. مدل دیگر تقسیم‌بندی برحسب مالکیت سرمایه است که به سرمایه گذاری مالکیتی یا شخصی، اعتباری و معادل پولی یا نقدی قابل دسته‌بندی است. آخرین مدل دسته‌بندی برحسب میزان ریسک است که عموما به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می‌شوند.

سرمایه گذاری به سبک بامبو

در ادامه مطلب به بررسی دسته‌بندی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.
چرا باید به سرمایه‌گذاری اهمیت داد؟
تمام ما ساعات زیادی از روز را مشغول کار کردن هستیم. فعالیتی که استرس و خستگی زیادی به همراه دارد. تمام این تلاش بی‌وقفه برای کسب درآمد و ایجاد رفاه و آرامش بیشتر است.
نیازهای کوچک و بزرگ ما از خوراک و پوشاک تا خرید خودرو و خانه یا حتی تامین مخارج ازدواج و تحصیل فرزندان نیاز به داشتن درآمد دارد. ولی درآمد همیشه به تنهایی کافی نیست.
بخش زیادی از درآمد ما صرف هزینه‌های روزمره زندگی می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا برای خیلی از ما وجود ندارد. ولی روش‌هایی وجود دارد که با پس‌انداز مبالغ کوچک نیز در بلندمدت بتوان سود قابل توجهی کسب کرد.
کم یا زیاد بودن درآمد تعیین کننده نیست اینکه چه میزان از این درآمد برای ایجاد ارزش در آینده، سرمایه گذاری شود تعیین کننده است.

بهترین سرمایه گذاری سال ۹۹

 

سرمایه گذاری چیست ؟ چرا همه ما نیاز به سرمایه گذاری داریم؟

کدام مدل سرمایه گذاری؟
اولین دسته‌بندی که به آن می‌پردازیم دسته‌بندی برحسب مالکیت سرمایه است. در این مدل سه دسته سرمایه گذاری خواهیم داشت.
سرمایه‌گذاری‌ مالکیتی
اولین نوع سرمایه‌گذاری که به ذهن ما می‌رسد همین نوع سرمایه گذاری است. پرریسک‌ترین و پرسودترین نوع سرمایه‌گذاری نیز همین دسته از سرمایه گذاری‌هاست.
سرمایه‌گذاری مالکیتی خود به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شود که در ادامه آورده شده است.
سهام
سهام مدرکی است که نشان می‌دهد شما مالک سهمی از یک کارخانه یا شرکت هستید. به بیان کلی‌تر همه‌ی اوراق بهادار نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی هستند، هرچند که تمام چیزی که در اختیار شماست تنها یک قرارداد است. زمانی که یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها را خریداری می‌کنید، شما مالک بخشی از ارزش آن شرکت خواهید بود.
کسب‌وکار
پولی که برای شروع و اداره‌ی یک کسب‌وکار اختصاص داده می‌شود نوعی سرمایه‌گذاری است. کارآفرینی یکی از دشوارترین سرمایه‌گذاری‌ها است چرا که به چیزی بیش از پول احتیاج دارد. در نتیجه این نوع سرمایه‌گذاری نیز نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی تلقی می‌شود که بازگشت سرمایه‌ی بسیار زیادی به همراه خواهد آورد.
کارآفرینان با تولید یک محصول یا خدمات و فروش آن به افرادی که خواهان آن هستند، درآمد بسیار زیادی به‌دست می‌آورند. بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا بهترین مثال در این مورد است.
املاک
خانه‌ها، آپارتمان‌ها و دیگر املاک که شما می‌خرید، اجاره یا تعمیر می‌کنید و دوباره می‌فروشید نوعی سرمایه‌گذاری هستند. البته خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید قدری متفاوت است، چرا که یکی از نیازهای اساسی شما را تأمین می‌کند.
خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیاز شما به سرپناه را برآورده می‌کند و هرچند که ممکن است ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا کند، اما نباید آن را با انتظار سوددهی خریداری کنید.
کالاهای گران قیمت
خرید طلا و جواهرات می‌تواند به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری مالکیتی درنظر گرفته شود. به این شرط که این کالاها با این هدف که در آینده با قیمت بالاتر فروخته شوند خریداری شده باشند. فلزات گران‌بها و کلکسیون‌ها به دلایل مختلفی موارد خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند، اما قطعا در زمره‌ی سرمایه‌گذاری‌ها قرار می‌گیرند. درست مانند خانه، این احتمال وجود دارد که اقلام اشاره شده نیز از نظر فیزیکی آسیب ببینند، در نتیجه نیازمند مراقبت و هزینه‌ی نگهداری هستند که در آن صورت بدیهی است که از سود نهایی کم خواهد شد. توجه به ارزش بازاری که دارایی شما به آن تعلق دارد، سود مورد انتظارتان را محقق می‌کند.
سرمایه‌گذاری‌ اعتباردهی
سرمایه‌گذاری اعتبار‌دهی به شما اجازه می‌دهد که مانند یک بانک عمل کنید. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی خطر کم‌تری دارند و در نتیجه سود آنها نیز کم‌تر است.
اوراق قرضه‌ای که برای یک شرکت صادر می‌شود مقدار پول مشخصی را برای یک دوره‌ی مشخص به شما می‌دهد، درحالی‌که ممکن است در طول این مدت ارزش سهام آن شرکت دو یا سه برابر شود یا ممکن است ارزش سهام به‌شدت سقوط کند و شرکت ورشکسته شود. در هر دو صورت کسی که اوراق قرضه را در اختیار دارد پول خود را دریافت می‌کند.

حتی حساب پس‌انداز؟

حتی اگر هیچ چیزی جز یک حساب پس‌انداز عادی ندارید، می‌توانید خود را یک سرمایه‌گذار بدانید. در واقع شما به بانک پول قرض داده‌اید که ممکن است به‌صورت وام به دیگران داده شود. بازگشت سرمایه‌ی این مورد بسیار ناچیز است اما خطر آن نیز بسیار کم است چرا که شرکت‌های بیمه از بانک حمایت می‌کنند.
اوراق بهادار
اوراق بهادار دسته‌ی گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری هستند که از اوراق خزانه‌داری و وام‌های بین‌المللی تا اوراق قرضه‌ی بنگاه‌های کوچک و تبادل افول اعتبار را شامل می‌شوند. خطر و بازگشت سرمایه‌ی اوراق قرضه‌ی مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد اما به‌طور کلی سرمایه‌گذاری اعتباردهی در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های مالکیتی خطر کم‌تری خواهد داشت و سود کم‌تری نیز به همراه می‌آورد.
معادل نقدی
آخرین نوع از سرمایه‌گذاری نوع یا دسته معادل نقدی است.
صندوق سرمایه‌گذاری
بازگشت سرمایه در صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول بسیار کم است (چیزی در حدود ۱ تا ۲ درصد) اما خطر آن نیز بسیار کم خواهد بود.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر راحت‌تر به پول تبدیل می‌شوند، یعنی درست مانند حساب خودتان می‌توانید از صندوق سرمایه‌گذاری چک بنویسید و آن را نقد کنید.

صندوق سرمایه گذاری چیست

سرمایه گذاری برحسب موضوع سرمایه گذاری
سرمایه گذاری بر حسب موضوع به دو دسته سرمایه گذاری واقعی و سرمایه گذاری مالی تقسیم می شود .
سرمایه گذاری واقعی
 نوعی سرمایه گذاری است که فرد با فدا کردن ارزشی در زمان حاضر ، نوعی دارایی واقعی بدست می آورد. در واقع موضوع سرمایه گذاری ، دارایی واقعی است. خرید ملک یا آپارتمان ، نمونه ای از این سرمایه گذاری است.

سرمایه‌گذاری مالی

در سرمایه گذاری مالی ، فرد در ازای فدا کردن ارزش حاضر ، نوعی دارایی مالی که نتیجه آن معمولاً جریانی از وجوه نقد است بدست می آورد . سرمایه گذاری در اوراق بهادار مثل سهام عادی یا اوراق مشارکت، که فرد در ازای پرداخت پول، محق به دریافت جریانی از وجوه نقد به شکل سود می شود، سرمایه گذاری مالی محسوب می شود.

چرا باید به سرمایه‌گذاری اهمیت داد؟

سرمایه‌گذاری برحسب خطر یا ریسک سرمایه گذاری
از آنجا که منافع حاصل از سرمایه گذاری در آینده بدست می آید و نسبت به تحقق این منافع یقین وجود ندارد پس انواع سرمایه گذاری‌ها با درجاتی از احتمال عدم تحقق منافع مورد نظر سرمایه گذار یا ریسک مواجهند.
بر اساس اینکه میزان یا احتمال تحقق نیافتن منافع آتی (یا ریسک) چقدر باشد، سه نوع سرمایه گذاری را می توان از یکدیگر متمایز ساخت:
سرمایه گذاری با ریسک متناسب
سرمایه گذاری با ریسک نسبی بیشتر
سرمایه گذاری پر خطر یا ریسکی
سرمایه گذاری  با ریسک کم
 نوعی سرمایه گذاری است که ریسک آن متناسب با بازده ای است که از آن انتظار می رود.
 سرمایه گذاری با ریسک متوسط
  نوعی سرمایه گذاری است که در آن سرمایه گذار برای کسب بازده، رسیک بیشتری تقبل می کند
سرمایه گذاری پرخطر
نوعی سرمایه گذاری است که در آن فرد برای بدست آوردن بازده ای ولو بسیار کم ، ریسک بسیار زیادی متحمل می شود.
در کنار مفهوم سرمایه‌گذاری مفهوم سرمایه گذار نیز مطرح می‌شود که در مطلب بعدی به آن پرداخته‌ایم.

آموزش نیز نوعی سرمایه‌گذاری است؟

آموزشی که در اینجا به شما داده شد نوعی سرمایه‌گذاری است و به شما کمک می‌کند در آینده درآمد بیشتری داشته باشید.
یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که مانند یک کسب‌وکار خدماتی کوچک، آموزش‌تان را بفروشید و مانند یک سرمایه‌گذاری مالکیتی از آن پول به‌دست آورید.
دلیل اینکه این کار را نوعی سرمایه‌گذاری قلمداد نمی‌کنیم این است که نمی‌خواهیم همه چیز را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری دسته‌بندی کنیم. در واقع هر زمانی که ما چیزی می‌خریم که باعث کارایی بیشتر می‌شود نوعی سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم. برای مثال سرمایه‌گذاری بر روی یک توپ کاهش استرس یا یک فنجان قهوه که ما را بیدار نگه می‌دارد. به این ترتیب ما معنای سرمایه‌گذاری را گسترش داده‌ایم اما چیزی به شما آموزش داده نشده است.
این موارد سرمایه گذاری نیستند
خرید  چیزهایی مانند تخت خواب، ماشین، تلویزیون و هر چیزی که به‌طور طبیعی در اثر استفاده و گذر زمان خراب می‌شود سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.
برای ثمال خرید گوشی تلفن همراه گران‌قیمت سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. گوشی تلفن همراه شما پس از مدت کوتاهی ارزش اولیه خود را از دست خواهد.
در حالت کلی دو نوع خرید وجود دارد. خریدهای مصرفی و خریدهای سرمایه‌ای. خرید خانه، خرید سهام شرکت‌های بورسی و حتی خرید خودرو را می‌توان خریدهای سرمایه‌ای در نظر گرفت. اما خرید لوازمی که با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند سرمایه‌گذاری نیست و صرفا خریدی مصرفی است.
تبلیغات چه می‌گویند؟
در بسیاری از تبلیغات این عبارت را می‌بینیم که ” این یک خرید نیست یک سرمایه‌گذاری است”. مرز باریکی میان سرمایه گذاری و هزینه کردن وجود دارد. تشخیص اینکه چه چیزی در آینده درآمد یا سود ایجاد خواهد کرد کار ساده‌ای نیست.
داشتن یک مشاور دلسوز و با دانش که هم با روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا باشد و هم ایجاد ارزش و سود برای شما برایش اهمیت داشته باشد، فرصتی است که باید آن را غنیمت بشمارید.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران

حرف آخر
اصولا بسیاری از سرمایه‌گذاری ها نیازمند دانش، اطلاعات و پذیرش ریسک بالایی هستند. برای داشتن تجربه موفق در سرمایه‌گذاری می‌توانید از دانش و تجربه بامبو بهره بگیرید.
در این مقاله به سوال «سرمایه گذاری چیست؟» پاسخ دادیم. انواع سرمایه گذاری را بررسی کردیم و با اهمیت سرمایه گذاری آشنا شدیم. در مطالب بعدی بامبو بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری را معرفی خواهیم کرد و به شما در تصمیم‌گیری برای شروع سرمایه‌گذاری کمک خواهیم کرد.