صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: پمپ های وکیوماجزای تشکیل دهنده پمپ سانتریفیوژ
رضا 3 سال قبل

اجزای تشکیل دهنده پمپ سانتریفیوژ
دسته: مقالات پمپ
چهار شنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۹

پمپ سانتریفیوژ ساختار بسیار ساده‌ای دارد و در اساس شامل یک محفظه پیچکی (۱) و یک پروانه (۲) است. این پروانه بر روی یک شفت (۵) سوار می‌شود. این شفت به‌وسیله یک یاتاقان (۷) حمایت و نگه‌داشته می‌شود و یاتاقان نیز به‌نوبه خود محفظه یاتاقان (۶) جا گرفته است.
محرک اولیه این پمپ‌ها عموماً یک الکتروموتور، توربین بخار و یا یک موتور احتراقی درون‌سوز است که گشتاور را به‌وسیله کوپلینگ به پمپ انتقال می‌دهد.
همین‌که پروانه می‌چرخد سیال درون خود را شتاب می‌بخشد و جابجا می‌کند. درصورتی‌که پمپ به‌درستی طراحی و راه‌اندازی شده باشد سیال بیشتری برای گرفتن جای سیال قبلی به درون پمپ کشیده می‌شود؛ بنابراین می‌تواند گفت که پروانه انرژی جنبشی را به‌واسطه عمل مکانیکی به سیال انتقال می‌دهد.
سپس این انرژی جنبشی به‌وسیله محفظه حلزونی شکل به انرژی فشار تبدیل می‌گردد. فشار سیال در درون محفظه پمپ می‌بایست حفظ می‌گردد؛ حفظ فشار سیال با استفاده از یک چیدمان مناسب سیل (seal) (4) صورت می‌گیرد. سیل مکانیکی ها در محفظه سیل (۳) نصب می‌گردند. (شکل پایین)
اجزای پمپ سانتریفیوژ
سرعت معمولی کار پمپ ها بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. هرچند بعضی پمپ‌ها نیز هستند که می‌توانند در محدوده سرعتی بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دور در دقیقه کار کنند.

 
 
 

پمپ توربین چاه

انواع پمپ های سانتریفیوژ
پمپ‌های سانتریفیوژ را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی طبقه‌بندی کرد. بعضی از مبانی تقسیمات آن‌ها در زیر می‌آید:
تقسیم‌بر اساس جهت محور پمپ
جهت محور پمپ ناظر به این است که محور شفت پمپ در چه حالت و وضعیتی است. محور می‌تواند عمودی یا افقی باشد. به‌بیان‌دیگر محور دوران معین می‌کند که پمپ افقی است و یا عمودی. (شکل زیر)
محور دوران پمپ
منظور از تعداد مراحل، تعداد دسته پروانه ها و دیفیوزرها در پمپ است. هر کدام از دسته ها یک مرحله را تشکیل می دهد و معمولا پمپ های سانتریفیوژی یک مرحله ای، دو مرحله ای و یا چند مرحله ای (بیشتر از دو) هستند. (شکل زیر)
پمپ چند مرحله ای

پمپ آب خانگی

تقسیم بر اساس جهت فلنج مکش
این نوع تقسیم بندی بر اساس جهت قرارگیری فلنج مکش پمپ صورت می گیرد. و می تواند افقی (از ته مکش کننده نیز گفته می شود) یا عمودی (از بالا مکش کننده نیز گفته می شود) باشد. (شکل زیر)
پمپ چند مرحله با فلنج مکش در انتها
تقسیم بر اساس برش محفظه
مبنای این نوع تقسیم بندی برش محفظه است که می تواند در جهت شعاعی و قائم به محور شفت باشد و یا محوری و در موازات محور شفت باشد. به بیان دیگر در این تقسیم بندی پمپ ها بر اساس نحوه جدا شدن بدنه خودشان طبقه بندی می شود. (شکل زیر)
دو پمپ یا برش محفظه محوری و شعاعی
تقسیم‌بر اساس نحوه قرارگیری یاتاقان‌ها
این تقسیم‌بندی ناظر به محل یاتاقان‌هایی است که روتور را نگه می‌دارند. درصورتی‌که روتور به شکلی توسط یاتاقان حمایت شود که شکل یک‌پایه را پیدا کند این نوع پمپ ها را پمپ های روتور معلق می‌نامند و اگر پروانه‌های روی روتور به‌وسیله یاتاقان‌هایی حفظ و حمایت شوند که در همان سمت قرار دارند پمپ را از نوع یاتاقان در وسط می‌نامند.(شکل زیر)

پمپ آب سیرکولاتور

تقسیم بر اساس نحوه قرارگیری یاتاقان ها
تقسیم بر اساس نحوه قرار گیری بر روی پایه
این تقسیم بندی ناظر به نحوه قرارگیری پمپ بر روی پایه است و پمپ ممکن است که در مرکز شاسی واقع شده باشد و یا بر روی یک قالب چهار پایه ای شکل واقع شده باشد.(شکل زیر)
تقسیم براساس نحوه ی قرارگیری بر روی پایه
تقسیم بنا بر اتصال شفت
ویژگی اساسی پمپ های یک تکه یا اتصال نزدیک نداشتن کوپلینگ بین موتور و پمپ است. شفت این پمپ ها بلند است و پروانه در یکی از دو سمت انتهایی آن بر روی پمپ سوار می شود.
فلنج های مکش و تخلیه پمپ های عمودی یک تکه در طول یک محور واقع شده است و می تواند بین خطوط لوله قرار گیرد.

 

پمپ آب کشاورزی

مصارف پمپ ها
دسته بندی پمپ ها در بالا بر اساس ساختار و اجزای آنها صورت گرفته است. در صورتی که تولید پمپ ها نیز بر اساس مورد مصرفی که پمپ هایی برای آن طراحی می گردند، تفاوت می کند.
برخی مصارف که پمپ های عمومی ممکن است داشته باشند عبارتند از:

  1. پمپ های فرایندهای شیمیایی و نفتی
  2. پمپ های نیروگاه های الکتریکی و اتمی
  3. پمپ های برج های خنک کننده و فاضلاب های صنعتی و خانگی
  4. پمپ های صنایع کاغذ و مقواسازی
  5. پمپ های مواد دوغابی
  6. پمپ های سرعت بالا