صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: بلوئرمعرفی کمپرسورهای یخچالی
مهیا 3 سال قبل

کمپرسور به عنوان قلب تپنده یخچال، قطعه حیاتی و مهمی است که بدون آن‌، یخچال منزل شما کار نمی‌کند و هرگونه خرابی‌ در آن، موجب اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود. برای همین مهم است که خریداران و تولیدکنندگان کمپرسور یخچالی با قطعات همراه و عملکرد هر یک آشنایی کامل داشته باشند. متن حاضر اطلاعات دقیق و کاملی درباره این قطعه و هر آنچه باید هنگام خرید پمپ وکیوم  به عنوان قطعه مهم دیگر یخچال در نظر بگیرید را برای شما فراهم می‌کند.
کمپرسور یخچالی چیست؟
کمپرسور یخچال که به آن موتور دستگاه هم گفته می‌شود؛ وظیفه فشرده یا متراکم کردن گاز را بر عهده دارد و با این کار، موجب گردش گاز داخل لوله‌های کندانسور یا مدار دستگاه می‌شود. در واقع این گردش گاز تبریدی حول سیستم است که موجب ایجاد سرما می‌شود.
در برخی از انواع کمپرسورها که به آن‌ها اسکرو گفته می‌شود؛ دستگاه هواساز مسئولیت فشرده کردن هوا را بر عهده دارد و در برخی دیگر یعنی کمپروسرهای پیستونی، سیلندرهای فشرده ساز هوا این کار را انجام می‌دهند. خود کمپرسورهای پیستونی مدل‌های مختلفی دارند که از آن جمله تک مرحله‌ای، دو مرحله‌ای و دبل هستند.
کمپرسور یخچال چگونه کار می کند؟
این جعبه سیاه پشت یخچال با لوله و سیم‌هایی که به آن وصل است از دو بخش تشکیل می‌شود. یک قسمت موتور الکتریکی و تک فاز است و دیگری نیز اجزای مکانیکی که خود شامل میل لنگ، پیستون و سوپاپ می‌شود.
چرخش دورانی میل لنگ در کمپرسور یخچال باعث می‌شود، پیستون همچون یک تلمبه عمل کند و سوپاپ‌ها باز و بسته شوند. در این شرایط، گازی که در لوله و سیلندر است به گردش درمی‌آید و دائما به درون لوله برگشت مکیده شده و با فشار وارد لوله رفت می‌شود؛ این فرآیند آغاز کار عمل سرمایش است.
یکی از عوامل مهمی که در عملکرد این دستگاه نقش مهمی دارد؛ قدرت آن است که معمولا در یخچال‌های خانگی بین یک دهم تا سه چهارم اسب بخار بوده و با برق تک فاز کار می‌کند. البته همان‌‎طور که گفته شد؛ کمپرسورها خود انواع مختلفی دارند و اجزای آن‌ها نیز متفاوت است.
مثلا کمپرسورهای خطی و اسکرو و روتاری، میل لنگ ندارند و خنک کردن در آن به شیوه دیگری انجام می‌شود. به صورت عمومی کمپرسورها در دو دسته قرار می‌گیرند؛ روغنی و بدون روغن که در ادامه توضیح داده می‌شوند.
انواع کمپرسور

  • کمپرسور روغنی: در این مدل همانطور که از نامش پیداست از روغن استفاده می‌شود و فرایند خنک‌سازی و روان‌کاری با روغن انجام می‌گیرد. نوع روغنی از نوع غیر روغنی سنگین‌تر بوده و روغن سیستم باید همواره تعویض و مورد نظارت قرار گیرد.
  • کمپرسور بدون روغن: این دستگاه به روان کننده نیاز ندارد و از روان کننده‌های دائمی در آن استفاده می‌شود. این مدل که تمیزتر هم هستند، قابلیت نگهداری در هر فضایی اعم از گرم و سرد را دارد و عملکرد آن با فیلتر هوا بهبود می‌یابد.

همچنین باید بین کمپرسور معمولی و اینونتر تفاوت قائل شد:
کمپرسورهای معمولی در همه نوع دما از گرم تا سرد، سرمای مورد نیاز یخچال را تولید می‌کنند؛ اما برخی نقطه ضعف آن‌ها را در پایین بودن ضریب قدرت و اتلاف بیشتر انرژی می‌دانند. همچنین کمپرسورهای معمولی تک سر هستند و معمولا صدای زیادی تولید می‌کنند.
کمپرسور اینونتر یخچال همچون شتاب دهنده خودرو عمل کرده و در فصل‌های گرم یا طی روز که نیاز به سرمای بیشتر در یخچال است؛ ظرفیت دستگاه بالا می‎‌رود و در فصول زمستانی و شب‌ها که هوا خنک‌تر است، مصرف برق آن نیز کاهش می‌یابد. همچنین کمپرسور اینونتر نسبت به مدل معمولی سر و صدای کمتری نیز تولید می‌کند. در مجموع می‌توان تکنولوژی اینونتر را به‌روزتر و پیشرفته‌تر از مدل معمولی دانست.
نقش پمپ یخچال
یکی از اجزای بسیار مهم کمپرسور کوچک یخچال، پمپ آن است. چرا که کمپرسور مبرد یا همان گاز در یخچال را به درون لوله پمپ می‌کند. این پمپ الکتریکی در درون یک محفظه قرار دارد و با تعدادی بیت و فنر در درون روغن معلق است. 
یکی از معایب پمپ باد یخچالی در گذشته، صدا و لرزش زیاد آن بوده است؛ برای همین مهم است که مشتری یا تولیدکننده یخچال از قطعه‌ای استفاده کند که دارای مصرف برق بهینه شده باشد و همچنین در حین کار، صدای زیادی تولید نکند. 
برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کمپرسور باد یخچالی ضعیف‌تر از بقیه انواع کمپرسورها هستند؛ اما نکته جالب اینجاست که این ابزار از قابلیت ایجاد فشار بادی بسیار بیشتری نسبت به همتایان خود برخوردار است و همچنین سلامت موتور یخچال نیز نقش مهمی در عملکرد آن دارد. برای همین ضروری است تا قدرت پمپ باد با موتور یخچال برابر بوده و موتورهای پرقدرت روی مخزن نصب شوند.
خرید کمپرسور یخچال
یخچال یکی از وسایل ضروری خانه، محیط کار، رستوران و مکان‌های دیگر است؛ این اهمیت موجب می‌شود تا مشتریان به دنبال محصولی پایدار باشند که دائما نیاز به تعمیر و تعویض نداشته باشد. کمبود قطعات محصولات خارجی و دشواری خریداری آن، در کنار پیشرفت‌های روز افزون صنعتگران داخلی، مشتریان ایرانی را به خرید محصولات تولید داخل سوق داده و موجب شده آن‌ها نیاز خود را با خرید تولیدات باکیفیت ایرانی برطرف کنند. افزایش تقاضا برای تولید یخچال داخلی نیز شرکت‌های تولید کننده کمپرسور یخچال در ایران بر آن داشته تا بر کیفیت جنس خود افزوده و کالایی شایسته به بازار کشور عرضه کنند.
هنگام خرید کمپرسور یخچال باید دو عامل مهم، مد نظر قرار گیرد: فشار و حجم. این فشار است که مشخص می‌کند که کمپرسور چه نیرویی را به کمک فشار هوا تولید می‌کند. این عامل از اهمیتی زیادی برخوردار است؛ چرا که اگر قدرت کمپرسور کافی نباشد، وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد.
عامل ضروری دیگر، حجم کمپرسور یخچال است که منظور از آن، اندازه مخزن برای ذخیره کردن هوای فشرده است. هر چقدر حجم بیشتر باشد؛ دستگاه مدت طولانی‌تری هوای پرفشار تولید می‌کند.
این عوامل موجب شده تا قیمت کمپرسور یخچالی در جنس محصول اهمیت بسزایی داشته باشد. مشتری در صورت خرید محصول بی‌کیفیت، دائم با سوختن سیم پیچ یا ضعیف شدن آن، از بین رفتن آب‌بندی داخلی، سر و صدا و لرزش زیاد یخچال مواجه می‌شود. برای همین است که قیمت کمپرسور باد به علت مزیت‌هایی که به دیگر انواع آن دارد؛ نسبت به همتایان خود متفاوت است.