صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: متفرقه۱۱ گام در راستای سرمایه گذاری موفق
زکریا 3 سال قبل

۱۱ گام در راستای سرمایه گذاری موفق

در بازار مالی باید همیشه انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشید. معمولاً هنگام بحران، در نظر گرفتن حداقل ۱۰% افت ارزش سهام منطقی است. سهام نیز مانند هر چیز دیگری در این دنیا، جنبه‌های مثبت و منفی مربوط به خودش را دارد. سقوط ناگهانی بازار می‌تواند مسبب اشتباهاتی از سوی سرمایه گذاران شود، که در بلند مدت به رشد مالی آن‌ها صدمه بزند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد معامله گران، نوسانات بازار بورس افزایش یافته، که همین موضوع منجر به رواج رفتارهای هیجانی میان سهام داران شده است. همواره در سرمایه گذاری موفق دو پارامتر اصلی وجود دارد: بازدهی و استراتژی که فقط یکی از این دو مورد برای شما قابل کنترل است و آن، رویکرد معاملاتی شما خواهد بود.

 

۱۱ روش برای رسیدن به سرمایه گذاری موفق

در ادامه، ۱۱ اصل مهم در راستای موفقیت در بازار مالی را برای شما ذکر خواهیم نمود. توجه داشته باشید که این موارد اغلب به جهت سادگی بیش از حد فراموش می‌شوند، اما شما سعی کنید همیشه آن‌ها را بخاطر داشته باشید.

۱) فرآیند سرمایه گذاری خود را پیچیده نکنید

گاهاً مشاهده می‌شود بعضی افراد، چندین حساب معاملاتی مختلف دارند و نکته قابل تأمل این است که در تمام این حساب‌ها به یک شکل سرمایه گذاری می‌کنند، پس دلیل آن چیست؟ به نظر می رسد معامله گران این‌گونه می‌پندارند که، با انجام این کار یک سبد سرمایه گذاری متنوع و مطمئن برای خود ایجاد کرده‌اند. در حالی که این روش تشکیل سبد سهام و متنوع سازی سرمایه گذاری نیست و فقط شرایط کاری را دشوارتر می‌کند.

۲) پایش مداوم نوسانات بازار، عامل پیشگیری از ضرر نیست!

امروزه با توجه به گسترش پلتفرم‌های آنلاین تحلیلی و معاملاتی بازارهای مالی، برای دسترسی به قیمت لحظه‌ای سهام در اقصی نقاط جهان، کافیست یک تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت در اختیار داشته باشید. درصد بالایی از معامله گران در طول روز، زمان طولانی را صرف مشاهده و پیگیری نوسانات میان روزی بازار می‌کنند که، مصداق بارز اتلاف وقت است. این رویکرد در بلند مدت قطعاً برای سلامت جسمی و روانی شما به عنوان یک سرمایه گذار مضر خواهد بود، زیرا شما اساساً قادر به کنترل حرکات قیمتی بازار نیستید. نوسانات مثبت و منفی جزئی از ذات این بازار است و باید همیشه انتظار آن را داشته باشید.

۳) سبد سرمایه گذاری، حاصل تفکرات و شرایط مالی شماست

افراد مختلف، از طیف‌های مالی، شخصیتی، خانوادگی و… گوناگون را در نظر بگیرید. هر شخص بر اساس شرایط و مقدار پولی که در اختیار دارد، اقدام به سرمایه گذاری می‌نماید. معمولاً این موارد به صورت روزمره تغییر نخواهند کرد، پس با تشکیل یک سبد بهینه در ابتدای کار، دیگر نیازی نیست مرتباً در حال تغییر ترکیب دارایی هایتان و پرداخت کارمزد باشید. از معامله گری بر اساس شایعات و نظرات دیگران بپرهیزید و تنها زمانی که دگرگونی مهمی در زندگیتان ایجاد شد، به فکر تغییر نحوه سرمایه گذاری خود باشید.

این مطلب را حتما بخوانید:  بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران کدامند؟ ۸ روش سرمایه گذاری

۴) “بستگی دارد” و “نمی‌دانم” پاسخ بسیاری از مسائل مالی هستند

در رویدادها و کنفرانس‌های مالی اغلب این سوال توسط مردم عادی مطرح می‌شود که، بهترین سرمایه گذاری چیست؟ در وهله اول پاسخ بسیاری کارشناسان به چنین سوالاتی “بستگی دارد” است و عموماً می‌گویند، برای مشاوره دقیق‌تر باید اطلاعات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار داده شود. بطور کلی علی‌رغم تمام تجربیات انسانی و پیشرفت تکنولوژی، بازار سهام هنوز قابلیت پیش بینی ۱۰۰% را ندارد. بنابراین هیچ کس نمی‌تواند بگوید، چند لحظه یا یک ماه بعد چه اتفاقی در بازار روی خواهد داد. اما مشاوران مالی می‌توانند با ارائه راهکارهای صحیح سرمایه گذاری، در راستای پیشرفت مالی بلند مدت شما تاثیر گذار واقع شوند. مطمئناً پیگیری چنین مواردی نسبت به بررسی مداوم قیمت‌ها، برای شما مفیدتر است.

۵) روند صعودی یا نزولی قیمت سهام، یک پدیده عادی و تکرار شونده در بازار مالی است

نوسانات بورس همانند تغییرات دمای سطح کره زمین است. همیشه با فرا رسیدن فصل زمستان، دما افت کرده و و هوا سرد می‌شود. سپس مجدداً در آستانه فصل بهار، دمای زمین افزایش می‌یابد. این چرخه دمایی تا پایان عمر زمین ادامه خواهد داشت. اگر سبد سهام شما نوسانات غیر معقولی دارد، می‌توانید ترکیبی از دارایی‌های متعادل‌تر برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اما همواره متنوع سازی منطقی را نیز بخاطر داشته باشید.

۶) بازار بیش از هر مهارت فردی دیگری، به صبر و شکیبایی شما پاداش می‌دهد

این یک اصل انکار ناپذیر در راستای سرمایه گذاری موفق است. طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ در بورس‌های جهانی، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل ضرر و زیان هنگفت، بازار سهام را برای همیشه رها کردند. اما تعداد کمی با صبر و اشتیاق به فعالیت در بورس ادامه دادند و حتی در دوره سقوط بازار نیز همچنان هوشمندانه سهام می‌خریدند، که در نهایت پاداش خوبی نیز نصیب آن‌ها گردید. بطور مثال شاخص داو جونز در بورس آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا کنون، ارزش آن حدوداً ۳ برابر شده است!

۷) شانس به معنی مهارت نیست!

آیا این جمله را شنیده‌اید که؛ حتی یک ساعت خراب هم می‌تواند حداقل روزی دو بار زمان را درست نشان دهد!؟ معمولاً زمانی که بازار در یک روند صعودی بلند مدت قرار دارد، افراد غیر متخصص بدون داشتن دانش و تجربه کافی، به جهت تبلیغات رسانه‌ها و بدست آوردن ثروت‌های نجومی، به سرمایه گذاری در بازار سهام روی می‌آورند و ممکن است طی این دوره بتوانند سود مناسبی نیز کسب کنند. در نتیجه پس از مدتی این امر به آن‌ها مشتبه می‌شود که، یا سرمایه گذاری در بازار بورس کار بسیار ساده و پر سودی است و یا ایشان در انجام این کار مهارت خاصی دارند. غافل از اینکه با اتمام این روند صعودی اکثراً علاوه بر سودهای بدست آمده، سرمایه اصلی خود را نیز از دست می‌دهند. بطور کلی هر چقدر خود بزرگ بینی و اعتماد به نفس کاذب بیشتری داشته باشید، زیان سنگین‌ تری در انتظارتان خواهد بود.

۸) سبد سهام بسیار متنوع، نوعی قمار است

اگر سرمایه گذاری شما بازدهی عالی دارد، پس احتمالاً متنوع سازی به طور منطقی انجام شده است. برخی صنایع در دوره‌های زمانی مشخصی، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، می‌توانند سوددهی بسیار مناسبی داشته باشند.هنر شما به عنوان یک سرمایه گذار آگاه یافتن چنین مواردی است، تا ضمن متنوع سازی، بتوانید بهترین گزینه‌ها را نیز در سبد خود داشته باشید.

این مطلب را حتما بخوانید:  ساختار ذهنی یک سرمایه گذار موفق (قسمت ۱)

۹) سرمایه گذاری همانند مد لباس است

پرطرفدارترین نحوه پوشش امروز، احتمال قوی چند ماه بعد از مد افتاده است. هوشمندانه رفتار کنید و همیشه به دنبال بهترین دارایی‌ها برای سرمایه گذاری موفق باشید. سبد سهام شلوغ و پرتعداد را همانند لباس‌های از مد افتاده فرض کنید، که هر سال به کمدتان اضافه شده و بی دلیل فقط آن‌ها را نگهداری می‌کنید.

۱۰) دیدگاه سرمایه گذاری کوتاه مدت، مانع پیشرفت شماست!

بر اساس نوسانات مقطعی بازار تصمیم گیری نکنید و تا حد امکان چشم انداز سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید. ممکن است برخی اوقات نسبت به اهداف مالی خود، بازدهی کمتری داشته و بخاطر این موضوع نسبت به خودتان یا بازار حس بدی پیدا کنید، این یک امر کاملاً طبیعی است. اما اگر شما اهداف مالی بلند مدت داشته باشید، می‌دانید که باید بر اساس عملکرد خود در دراز مدت نتیجه گیری کرده و مشکلات را شناسایی و حل کنید.

۱۱) واکنش رفتاری درست، کلید موفقیت در معامله گری!

تلاش برای انتخاب بهترین دارایی برای سرمایه گذاری بسیار قابل ستایش است، اما کلید موفقیت شما این است که به عنوان یک معامله گر، درست تصمیم گیری کنید واکنش صحیح نه تنها به معنی داشتن نبوغ ریاضی یا دسترسی به اخبار پنهانی نیست، بلکه کاملاً بلعکس، به مفهوم داشتن یک رویکرد معاملاتی واضح و ساده است که در بلند مدت قابل اجرا باشد. هیچگاه بر اساس هیجانات توده مردم تصمیم گیری نکنید و بدانید هیچ کس نمی‌تواند بازار را کنترل کند، اما با هوشمندی می‌توان سرمایه خود را مدیریت کرد. برای رشد سرمایه در بلند مدت هر ماه مقداری از درآمدتان را پس ‌انداز و دوباره سرمایه گذاری کنید، پس از مدتی موجودی حسابتان بیش از پیش رشد خواهد نمود. به عنوان آخرین توصیه، همیشه بر مبنای بلند مدت تصمیم بگیرید و یک سفته باز کوتاه مدت نباشید.