صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: پمپ های وکیومپمپ وکیوم آبی چیست و به چه صورت کار می کند؟
زکریا 1 سال قبل

پمپ وکیوم آبی چیست و به چه صورت کار می کند؟
 
پمپ وکیوم آبی یکی از انواع پمپ های صنعتی است که در زیر مجموعه پمپ وکیوم یا خلا می باشد و تا حدی عملکرد آن شبیه پمپ چرخشی است قدرت و فشار این پمپ قابل تغییر است و به نوع موتور استفاده شده دارد. شرکت صنایع وکیوم اسیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پمپ و کمپرسورهای هوا در ایران شناخته می‌شود که محصولات باکیفیتی را با قیمتی فوق‌العاده در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. تمامی محصولات شرکت صنایع وکیوم اسیا اعم از پمپ خلا با استفاده از فناوری روز ساخته شده و دقت و بهره‌وری را در درجه اول اهمیت قرار می‌دهند. در صورتی که به دنبال تجهیزات مناسب برای کارگاه خود هستید، با مشاورین ما تماس بگیرید.
۰۹۱۰۶۶۱۸۶۷۹
۰۲۱۶۶۷۹۱۷۷۵
 
آنچه در این مقاله خواهیم خواند:
پمپ وکیوم آبی
نحوه کارکرد پمپ وکیوم آبی
کاربرد پمپ وکیوم آبی
مزایای پمپ وکیوم آبی
نکات مهم خرید پمپ وکیوم آبی
پمپ وکیوم آبی چیست؟
فناوری مورد استفاده در پمپ وکیوم نه تنها در سال‌های اخیر متوقف نشده است، بلکه اکنون با پیشرفت‌های بسیار بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. امروزه انواع پمپ وکیوم آبی از طرفداران بسیار بیشتری در صنایع و بخش‌های مختلف تجاری برخوردار هستند. طول عمر بالا و عملکرد بی‌نقص تنها دو مورد از دلایل محبوبیت این دستگاه‌های پرمصرف به حساب می‌آیند.
پمپ وکیوم آبی دستگاهی است که از نیروی مکشی برای جابجایی حجم زیادی از هوا استفاده می‌کند. این پمپ‌ها به راحتی هرچه تمام‌تر به کار گرفته می‌شوند و نمونه‌های بسیار زیادی از آن‌ها را می‌توان در صنایع و کارگاه‌های مختلف پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم که مکانیزم پمپ وکیوم آبی را بررسی کرده و کاربردهای آن را مرور کنیم.
water vacuum pump
نحوه کارکرد پمپ وکیوم آبی
پمپ وکیوم آبی به عنوان بخشی از مکانیزم خود از آب یا یک مایع سازگار با گاز مورد نظر به منظور آزادسازی استفاده می‌کند. همچنین موادی مانند اتیلن گلیکول، روغن‌های معدنی یا حلال‌های آلی مانند سایر مایعات بخشی از این فرایند هستند. مکانیزم اصلی در تمامی دستگاه‌ها به گونه‌ای یکسان است.
پروانه یا روتور نصب شده به صورت گریز از مرکز در داخل یک محفظه استوانه‌ای می‌چرخد. این محفظه تا جایی که پره‌های پروانه در ماده سیال غوطه‌ور می‌شوند، با مایع یا روغن پر شده است. حرکات چرخشی پروانه و نیروی گریز از مرکز ناشی از آن باعث می‌شود که مایع موجود در محفظه جریانی حلقه‌ای را تشکیل دهد. هوا در فضای میان پره‌ها و حلقه مایع پمپ می‌شود. حجم این فضاها به دلیل چیدمان خاص پره‌های پروانه تغییر می‌یابد و در نتیجه هوا را به خود جذب می‌کند. این هوا فشرده و در یک محفظه مخصوص ذخیره می‌شود. هوای فشرده شده را در نهایت می‌توان به هنگام نیاز مورد استفاده قرار داد.
پیشنهاد مطالعه: در مقاله ای از پارس وکیوم اطلاعات بیشتری در مورد پمپ وکیوم آبی دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” پمپ وکیوم آب در گردش ” را که در همین رابطه است مطالعه کنید.
کاربردهای پمپ وکیوم آبی
این دستگاه‌ها در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
صنعت خودرو: آزمایش موتور، آزمایش کاربراتور، پر کردن خلا فرمان هیدرولیک و روغن ترمز
صنعت هواپیما: حمل قطعات و آزمایش اتاقک ارتفاع
صنایع شیمیایی: هوادهی محلول‌های شیمیایی، انتقال مواد و اسیدهای چرب
صنعت بتن: بلند کردن و هوادهی اسلب بتن پیش ریخته‌گری شده
فراورده‌های لبنی: ماشین‌های دوشیدن اتوماتیک
صنعت نفت: بازیافت مواد از مخازن ذخیره‌سازی، آماده‌سازی پمپ‌ها و فیلتراسیون
تصفیه آب: همزن هوا برای اکسیدن کردن باکتری‌ها، استفاده در سیستم‌های توزیع و تامین آب
مزایای پمپ وکیوم آبی
تولیدکنندگان همواره به دنبال توسعه انواع مختلف پمپ وکیوم هستند تا ویژگی‌های بیشتری را به مشتریان ارائه دهند. برخی از مزایای قابل توجه پمپ وکیوم آبی بدین صورت هستند:
سازگار با انواع مواد – نکته جالب توجه در مورد پمپ وکیوم آبی این است که مواد شیمیایی و موارد دیگر نمی‌توانند آسیب چندانی به آن وارد کنند. این ناخالصی‌ها از طریق پمپ تخلیه به راحتی دفع می‌شوند.
آرام و بدون سروصدا – این پمپ وکیوم به دلیل گردش مایعات در داخل آن به شیوه‌ای آرام کار می‌کند. به همین خاطر می‌توانید آن‌ها را به راحتی در کارگاه خانگی نیز مورد استفاده قرار دهید.
عملکرد ثابت و مداوم – این پمپ‌ها را می‌توانید به طور مداوم برای هر سطح فشاری به کار بگیرید، بدون اینکه مشکلی برای آن‌ها پیش بیاید.
نگهداری آسان و طول عمر بیشتر پمپ – پمپ خلا آبی با استفاده از بهترین مواد ممکن ساخته می‌شود و بخش‌های متحرک کمی دارد. این مسئله باعث می‌شود که طول عمر آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های صنعتی دیگر به طرز چشمگیری بیشتر باشد. همچنین این دستگاه‌ها نیاز چندانی به نگهداری ندارند و بررسی‌های دوره‌ای برای تضمین کارایی آن‌ها در طولانی‌ مدت کافی خواهد بود.
سازگار با محیط زیست – پمپ وکیوم آبی نیاز چندانی به تعویض قطعات، فیلتر و غیره ندارند. به همین دلیل، میزان آلودگی محیط زیست توسط این دستگاه‌ها بسیار ناچیز است.
پمپ وکیوم آبی به دو نوع تک مرحله ای و کمپرسور دو مرحله ای تشکیل می شود که یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین پمپ های صنعتی است
نکات مهم در زمان خریداری پمپ وکیوم آبی
موارد زیر باید قبل از خرید پمپ خلا مورد توجه قرار گیرد:
جریان هوا
جریان هوا حجم گازی است که در یک زمان معین توسط پمپ وکیوم جابجا می‌شود. اگر به فشار زیادی نیاز دارید، باید به سراغ پمپ‌های بزرگ‌تر بروید.
دمای دستگاه در هنگام کار
دمای دستگاه در هنگام کار بر کارایی آن تاثیر می‌گذارد. پمپ مورد نظر را پیش از خریداری تست کنید تا از دمای مناسب آن در هنگام کار اطمینان حاصل کنید.
پمگ وکیوم آبی
مواد مورد نیاز
پمپ های خلا به مایعات مختلف مانند روغن مخصوص نیاز دارند تا عملکرد بهنیه و کارایی خود را حفظ کنند. این مواد باعث می‌شود که بخش‌های مختلف دستگاه در هنگام کار اصطکاک کمتری با هم داشته باشند و در برخی موارد باعث افزایش فشار هوا نیز می‌شوند. از سوی دیگر، این مواد عمر پمپ را به شیوه‌ای قابل توجه افزایش می‌دهند.
مدت زمان تخلیه
سرعت انجام کارهای مختلف توسط پمپ یک فاکتور مهم در بسیاری از صنایع به شمار می‌آید. پیش از خریداری محصول مورد نظر اطلاعات کامل آن را بررسی کرده و سپس دست به خرید بزنید.
میزان مصرف پمپ
یکی دیگر از عوامل فنی که باید از آن آگاه باشید، قدرت مورد نیاز برای کار کردن پمپ است. این مورد به صورت مستقیم بر هزینه‌های تمام شده و میزان مصرف برق شما در زمان کار با دستگاه تاثیر دارد.
نحوه کنترل پمپ
این نکته را مد نظر قرار دهید که آیا پمپ به صورت دستی کنترل می‌شود یا به صورت خودکار؟ در اختیار داشتن یک صفحه کنترل خودکار مطمئنا می‌تواند بسیاری از کارها را برای شما راحت‌تر کند. اگرچه پمپ‌های خودکار با هزینه بالاتری خریداری می‌شوند، اما عملکرد آن‌ها آسان‌تر بوده و نیاز به نظارت کمتری دارند.
برند تولیدکننده
همیشه باید محصولات را از یک برند تولیدکننده معتبر و باتجربه خریداری کنید. این کار عملکرد و پشتیبانی دستگاه شما در طی چند سال آینده را تضمین خواهد کرد.
هزینه‌های تعمیر و نگهداری
باید این نکته را بررسی کنید که قطعات یدکی پمپ را به چه قیمتی می‌توان خریداری کرد تا با بودجه شما همخوانی داشته باشد.ما در یک مقاله به صورت کامل به موضوع تعمیر و نگهداری پمپ وکیوم پرداختیم شما می توانید آن را مطالعه کنید.