صفحه ی اصلی سوالاتدسته بندی: بلوئرفرمول محاسبه cfm چیست؟
زکریا 1 سال قبل
  • فرمول محاسبه cfm چیست؟
  • چگونه می‌توان ظرفیت یا همان CFM فن سانتریفیوژ را محاسبه کرد؟

این پرسشی است که پاسخگویی به آن انگیزه‌ای برای نوشتن این مقاله شد. در ادامه قصد داریم ضمن پرداختن به ماهیت این کمیت CFM (ظرفیت هوادهی) و فرمول محاسبه آن، در انواع هواکش سانتریفوژ یوتیلیتی، هواکش ها، فن های ماینر و … را نیز مرور کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
فرمول محاسبه فن سانتریفیوژ
cfm چیست؟
اگر زمینه کاری شما با صنعت تأسیسات در ارتباط باشد یا حتی برای یک‌بار قصد خرید دستگاه‌های تهویه مطبوع خانگی یا تهویه صنعتی را داشتید؛ حتماً کلمه CFM (سی اف ام) به گوشتان رسیده است.

  • ولی سؤال اساسی این است که CFM چیست؟ CFM مخفف عبارت Cubit Feed Per Minute است یعنی (فوت مکعب بر دقیقه).

 
اما مفاهیم دیگری از عبارت سی اف ام وجود دارد!

  • CFM واحد دبی حجمی هوای عبوری است. منظور از دبی حجمی هوای عبوری، مقدار هوایی است که در یک حجم مشخص در واحد زمان عبور می‌کند.

در دستگاه متریک SI واحد دبی حجمی هوا بر حسب مترمکعب بر ساعت (m3/hr) است. اما در دستگاه امپریال IP دبی حجمی هوا بر حسب CFM است. برای انتخاب و محاسبات دبی حجمی فن‌ها و سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده از CFM بسیار پرکاربردتر از (m3/hr) است.
 
حال باید بدانیم که CFM با CFM فن متفاوت است یا نه؟ 
cfm فن چیست؟
همانطور که می‌دانید، در دنیای فیزیک و ریاضیات که پیوند عمیقی با رشته‌های مختلف مهندسی دارد، ممکن است برای هر پروسه صنعتی، گاهاً ده‌ها و شاید صدها فرمول و کمیت مختلف نیاز باشد. در مورد محاسبات مربوط به فن سانتریفیوژ نیز این قاعده برقرار است و در یک مورد خاص ممکن است با کمیت‌ها و روش‌های محاسبه متعددی روبرو شوید.
یکی از کمیت‌های مهم در رابطه با کارکرد فن سانتریفیوژ، محاسبه CFM آن است. (CFM) که بیشتر یک نوع اصطلاح است، سرواژه‌ای متشکل از حروف اول عبارت (Cubic Feet per Minute) است. با توجه به عبارت انگلیسی مذکور، تنها معنی “فوت مکعب در دقیقه” دستگیر شما خواهد شد.این موضوع ممکن است باعث سردرگمی شما شود؛ زیرا اساساً این عبارت تنها یک واحد است و واحدها به خودی خود معنایی ندارند!.
 
??خیلی مهم :
خود اصطلاح (CFM) دلالت دارد بر “حجم هوایی که در واحد زمان از یک سطح مقطع خاص” عبور می‌کند.
اجازه دهید این مفهوم را واکاوی کنیم. در هنگام مواجه با عبارت “(CFM) فن سانتریفیوژ” در اصل شما قرار است که حجم هوای مکیده‌ شده یا تخلیه شده از فن را در یک مقطع خاص محاسبه کنید.لازم به ذکر است که محاسبات ظرفیت هوادهی ذکر شده در این مقاله در مورد همه انواع فن ها صادق است. واحد محاسبه این کمیت، در دستگاه محاسباتی امپریال، همان (CFM) است. اکنون با مطالعه این بخش احتمالاً متوجه علت این نامگذاری خواهید شد! اما موضوع اصلی است که اساساً تنها در صورتی که از سیستم محاسباتی امپریال استفاده کنیم، مکلف به استفاده از واحد “فوت مکعب در دقیقه” هستیم.
محاسبه میزان هوادهی فن ماینر
?? نکته: برای محاسبه و میزان هوادی یا همان دبی فن های ماینر هم از همین مقاله و فرمول ها میتوانید استفاده کنید.
 
تصویر نمودار آیرودینامیک فن
یکی از کاربرد های محاسبه سی اف ام برای انتخاب و یا ساخت هواکش های سانتریفوژ یوتیلیتی است که خود این هواکش ها شامل : 

  • هواکش سانتریفیوژ بکوارد
  • هواکش سانتریفیوژ فوروارد
  • هواکش سانتریفیوژ پشت بامی
  • هواکش سانتریفیوژ بین کانالی
  • هواکش سانتریفیوژ کابین دار
  • هواکش سانتریفیوژ رادیال
  • هواکش سانتریفیوژ پلاگ فن

در سایت ترموتجهیز ما هواکش سانتریفوژ یوتیلیتی را به صورت موارد گفته شده تقسیم بندی کرده ایم و در این مقاله هم نحوه ظرفیت هوادهی CFM آنها را در کل بررسی و بیان میکنیم. لازم بذکر است برای مشاهده محصولات این هواکش ها میتواند به بخش فروشگاهی وب سایت مراجعه کنید.

 
 
 
 
 
 
فرمول محاسبه cfm 
فن سانتریفیوژ یکی از کاربردی‌ترین انواع فن صنعتی است که در شرایط مختلف و برای مقاصد گوناگون کاربرد دارد. همانطور که می‌دانید، وظیفه اصلی یک فن، تسهیل جابجایی هوا است و اگر در این کار موفق نباشد، عملاً کاربردی نیست. با این وجود، همواره در نصب و بهره‌برداری از فن‌ها، باید این موضوع با دقت هرچه تمام بررسی شود. اما مسئله اصلی این است که اساساً این بررسی‌ها باید به چه شکل انجام شوند؟ پاسخ نزد ریاضیات و فرمول‌های فیزیکی است.
?? نکته مهم : حال سؤال این است که هدف شما به‌ عنوان مخاطب این مقاله محاسبه CFM برای انتخاب فن متناسب با فضا و کاربری شما است یا هدف شما محاسبه میزان هوادهی فن برای طراحی و ساخت یک فن مناسب است؟ ما در این مقاله هر دو حالت را بررسی می‌کنیم. 
محاسبه میزان CFM مورد نیاز برای انتخاب فن
✔️ گام اول:
برای محاسبه CFM فن ابتدا مساحت فضایی که قصد دارید هوای آن را تخلیه کنید از فرمول زیر به دست آوردید.
 مساحت (m^2) = طول (m) × عرض(m)
به‌ عبارت‌ دیگر طول و عرض فضای موردنظر را بر حسب متر در هم ضرب می‌کنیم و مساحت فضا را برحسب مترمربع به دست می‌آوریم.
✔️ گام دوم:
حال ارتفاع مفید فضای مورد نظر برحسب متر را در مساحت آن ضرب می‌کنیم و به‌ این‌ ترتیب حجم فضا را بر حسب مترمکعب به دست می‌آوریم.
حجم(m^3) = مساحت (m^2) × ارتفاع (m)