پمپ وکیوم اجکتورهای و وکیوم ابی برای صنایع نفتی

کاربرد وکیوم پمپ در جداسازی هیدروکربن های با زنجیره طولانی ، از تقطیر خلا در پالایشگاه های روغن استفاده می شود.

با استفاده از یک ستون خلا ، نقطه جوش موادی که باید تقطیر شوند کاهش می یابد و جداسازی هیدروکربن ها را آسان می کند. در ابتدا ، تقطیر درجو(بدون وکیوم) محصولات اولیه را از نفت خام تولید می کند (از جمله بنزین و نفت سفید). با این حال ، بخش زیاد از مواد نفتی باقی مانده برای جداسازی نیاز به حرارت و زمان بسیار زیادی دارد.که در این مرحله از تقطیر در خلاء یا تقظیر با وکیوم استغاده می شود.

کاربرد پمپ وکیوم

مواد سنگین باقی مانده که با روش تقطیر اتمشفری فراوری نشده بود را در برج تقطیر دیگری تحت خلا تقطیر می کنند (به طور معمول در حدود 20 mbar).

به دلیل کاهش فشار در برج خلا ، نقطه جوش اجزای باقی مانده کاهش می یابد و هیدروکربن های سنگین بدون تجزیه تبخیر می شوند ، که این امر در دماهای بالاتر اتفاق می افتد.

پالایشگاه ها این فرآیند را برای تولید روغن با فلش بالا ، انواع تقطیرهای مختلف برای گیاهان تبدیل یا تولید روان کننده و باقی مانده های خلا برای اجزای گرم کننده روغن و قیر به کار می گیرند.

کاربرد پمپ وکیوم

ستون خلاء در یک پالایشگاه نفت با دو دستگاه برش وکیوم جت بخار )اجکتور وکیوم)و کندانسورهای سطح پایین دست
ستون خلاء در یک پالایشگاه نفت با دو دستگاه وکیوم ابی و اجکتور وکیوم و کندانسورهای سطح پایین دست جهت تقطیر مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد بالاتر محصولات سبک

به دلیل دو فرآیند تقطیر ، نسبت عملکرد واضحی بین هر یک از محصولات تولید شده از نوع خاصی از نفت خام وجود دارد. از آنجا که نیاز به محصولات سبک با تقاضای ریادی روبرو است .

کاربرد پمپ وکیوم تولید محصولات سبک

برای تولید محصولات سبک از تقطیر هیدروکربن های سنگین نیاز به سیستم خلاء است ، اپراتورهای پالایشگاه در تلاشند از روش تقطیز در خلاء استفاده بیشتری بکنند.

این همان جایی است که محصولات تولید شده بروش تقطیر درخلاء وارد می شوند.

در فرآیندهای تبدیل ، آنها فرآوری و تصفیه می شوند تا به هیدروکربن های سبک و با زنجیره کوتاه تبدیل شوند. فرآورده های حاصل از تقطیر تحت خلاء اساساً در واحدهای برش کاتالیزوری و هیدروکربن ها پردازش می شوند.

باقیمانده خلا در واحدهای برش حرارتی و کرک تصفیه شده و به محصولات کم مولکولی تبدیل می شود.

اجزای تولید خلاء (سیستم وکیوم )در پالایشگاهها

تولید خلاء نقش اساسی در عملیات تقطیر پالایشگاه دارد. تولید قابل اطمینان بدون وجود ثبات خلاء ثابت و بدون خطر ، قابل تصور نیست. به همین دلیل است که اپراتورهای نیروگاه از نظر قابلیت اطمینان و عملکرد اجزای تولید کننده خلا تقاضای سختگیرانه ای دارند. فناوری خلا(وکیوم) با این چالش ها در پالایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی در سراسر جهان روبرو می شود.

اجکتورهای وکیوم و پمپ های وکیوم آبی – ایده آل برای تولید خلاء در پالایشگاهها

با مهار جریان محرک به عنوان منبع انرژی ، اجکتورهای جت یک عمل پمپاژ ایجاد می کنند. آنها به هیچ درایو مکانیکی یا قطعات متحرک نیاز ندارند. به دلیل طراحی ساده ، برای موادی که خیلی راحت به خاک می روند ایده آل هستند. جریانهای اصلی مکش با فشار مکش زیر 50 mbar (از نوعی که معمولاً در پالایشگاههای نفت استفاده می شود) با سرعت 2 تا 3 میلیون متر مکعب در ساعت نمی توانند با هر نوع پمپ وکیومی،  به همین نسبت قابل اطمینان باشند. برای دستیابی به چنین فشار مکش کمی ، طراحی چند مرحله ای اجکتور وکیوم مورد نیاز است. چندین مرحله که هر کدام از آنها یک جت انژکتور دارای خازنهای پس از آن است ، استفاده می شود. قسمتهای چگالشی جریان مخلوط در جت خروجی بالادست متراکم شده و در مرحله بعدی ،جت انژکتور فقط باید قطعات غیر چگالش فشرده شود. در نتیجه ، در یک پکیج اجکتور 5 مرحله ای ، فشار مکش 1/0 mbar قابل دستیابی است.

به طور خاص برای هر برنامه طراحی شده است ، اجکتورهای جت وکیوم همچنین می توانند با فشار بخار کم تحرک (به عنوان مثال از بخار اتلاف) و در نسبت های فشرده سازی بسیار بالا کار کنند.

به دلیل عدم پیچیدگی در طراحی ها اجکتور وکیوم ها ، شرایط نگهداری فوق العاده کم است. آنها علاوه بر قابلیت اطمینان فوق العاده ، حتی اگر مدت زمان طولانی تری از کار نرفته باشند ، در دسترس بودن بالاتری نیز دارند. از آنجا که جت اجکتورها منبع احتمالی احتراق خود ندارند ، دستورالعمل انفجار اتحادیه اروپا ATEX لازم نیست اعمال شود.

بسته به نیاز فرآیند ، اجکتورهای جت وکیوم می توانند طوری طراحی شوند که گرم نشوند ، به طور جزئی یا حتی کاملاً گرم شوند. بسیاری از فرآیندها در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی در دمای بالا کار می کنند و برای گرم کردن و همچنین تقطیر بخار به بخار نیاز دارند. بنابراین ، پالایشگاه ها بخار محرک مورد نیاز برای کار با اجکتورهای جت را دارند.

پمپ های وکیوم اجکتور – ایده آل برای تولید خلاء با ظرفیت های بالا در پالایشگاهها

کندانسور
کاربرد پمپ وکیوم در صنعت نفت و پتروشیمی ، از کندانسورهای سطحی،  برای چگالش بین هر یک از مراحل جت وکیوم خروجی استفاده می شود. در این حالت ، آب خنک کننده و محیط فرآیند کاملاً تفکیک می شوند. این از آلودگی آب خنک کننده جلوگیری می کند. کندانسورهای با تماس سطحی می توانند از پوسته یا لوله ها برای تغلیظ استفاده کنند. آنها را می توان با ورق های لوله ثابت ، یا بسته های لوله قابل جابجایی (طرح سر شناور یا لوله U) طراحی کرد.

در موارد استثنایی ، در صورت مجاز بودن تماس مستقیم بخار فرآیند با آب خنک کننده ، می توان از کندانسورهای مخلوط کننده انعطاف پذیر و موثرتر نیز استفاده کرد.

کندانسور سطحی مورد استفاده در پالایشگاه نفت

پمپ های خلاء یا وکیوم آبی و ترکیب با اجکتور وکیوم ها
در سیستم های ترکیبی ، از پمپ خلاء رینگ مایع به عنوان آخرین مرحله در تولید خلائ استفاده می شود. برخلاف اجکتورهای جت ، پمپ های خلاء رینگ مایع از موتور های الکتریکی استفاده می کنند.