پمپ وکیوم روغن داغ

پمپ روغن داغ در صنایع جهت انتقال روغن داغ با حرارت‌های بالا استفاده می‌شود و معمولاً از نوع پمپ های سانتریفیوژ با ویژگی‌هاي خاص است. در موارد خاص ممکن است پمپ روغن داغ از انواع پمپ‌هاي دنده‌اي و انواع دیگری نیز باشد. استفاده از پمپ روغن داغ با ویژگی‌های خاص به ویسکوزیته، خورندگی و سایش روغن و یا فشار وارد شده روی سیستم بستگی دارد.
پمپ‌های روغن داغ معمولاً برای جابجای مایعات داغ مانند روغن و آب با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ روغن داغ از زیرمجموعه‌های پمپ سانتریفیوژ بوده و به صورت افقی و با مکش تک‌زمانه عمل می‌کنند. این پمپ‌ها دارای محفظه، پروانه، شافت و درزگیر برای جلوگیری از نشت روغن و آب هستند. این پمپ ها می‌توانند روغن با دمای بالا تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد را انتقال داده و آب تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد را به جریان بیندازند. پروانه پمپ روغن داغ از نوع تراز یا بالانس بوده و از یک طرف آویزان است. نکته قابل توجه آن است که پمپ‌ روغن داغ به دلیل کاربرد خاص در صنایع، از مواد اولیه خاصی ساخته شده که در برابر حرارت و خورندگی مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. در ادامه با انواع پمپ‌ روغن داغ آشنا خواهیم شد و کاربرد آنها در صنایع مختلف را مرور خواهیم کرد.

پمپ وکیوم روغن داغ
پمپ وکیوم روغن داغ

انواع پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ در صنایع مختلفی کاربرد دارد و با توجه به این موضوع در انواع و اقسام مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله پرکاربردترین این پمپ‌ها در صنعت عبارت‌اند از پمپ روغن داغ سانتریفیوژ، پمپ روغن داغ دنده‌ای، پمپ روغن داغ مغناطیسی و پمپ کند.

کاربرد پمپ روغن داغ

برخی از کاربردهای عمده پمپ روغن داغ در صنایع عبارت‌اند از صنایع شیمیایی و داروسازی، صنایع غذایی، صنایع پلاستیک‌سازی، صنایع رنگ، صنایع روغن معدنی و صنایع لباسشویی.

از پمپ روغن داغ در صنایع شیمیایی و داروسازی به منظور گرم و خشک کردن مواد شیمیایی، در دستگاه‌ها همزن مواد، تانکرهای واکنش، تولید فیبرهای مصنوعی، تجهیزات ذخیره مواد و به منظور ترکیب مواد شیمیایی با ویسکوزیته بالا استفاده می‌شود.

پمپ روغن داغ در صنایع غذایی برای حرارت دادن اجاق‌های پخت مواد غذایی، ایجاد اسیدهای چرب و تولید مواد خوراکی و خمیرها استفاده می‌شود.

در صنایع پلاستیک سازی از این پمپ ها به منظور حرارت دادن به ماشین‌ های پرس، تزریق پلاستیک، قالب‌گیری، غلطک‌های شکل‌دهنده و تجهیزات ترکیب مواد پلاستیکی استفاده می‌شود.

از پمپ روغن داغ در صنایع رنگرزی برای انتقال حرارت به دستگاه هاي همزن و مخازن ترکیب مواد شیمیایی استفاده می شود.

همچنین از پمپ‌های روغن داغ در فرایندهای قیرسازی و به منظور گرمایش مخازن ذخیره قیر، تانکرهای نفتکش، حرارت‌دهی به روغن‌های با ویسکوزیته بالا، فرایند تولید آسفالت و پوشش‌های سقف استفاده می‌شود.

از این نوع پمپ‌ها همچنین در صنایع روغن‌های معدنی به منظور انتقال حرارت به مخازن ذخایر روغن‌، انتقال حرارت به لوله‌ها و تأسیسات ذخیره‌سازی روغن، برای گرم کردن و آماده سازی روغن‌ها و تولید قیرها استفاده می‌شود.

در صنایع لباسشویی نیز از پمپ روغن داغ به منظور گرم کردن خشک‌کننده‌های لباس و تأمین حرارت اتو و سایر تجهیزات استفاده می‌شود.

به جز موارد ذکر شده، از پمپ روغن داغ در بسیاری از زمینه‌های دیگر مانند صنایع فولاد، ساختمان‌سازی و صنایع تولید تجهیزات الکترونیک استفاده می‌شود. همچنین از این نوع پمپ در این موارد نیز استفاده می‌شود: برای خنک‌سازی وسایل جوشکاری، در تولید کاغذ و صنایع چوب برای تولید تخته‌های سه‌لایه با روکش، در تولید انواع چسب‌ها، خنک‌سازی تجهیزات تولید پلیمرهای مختلف، دستگاه‌های تزریق پلاستیک، در صنایع ساختمانی برای پرس آجر، تولید قطعات بتنی از پیش ساخته، سیستم‌های گرمایشی در صنایع یا ساختمان‌های بزرگ، سیستم‌های نظافت، تجهیزات سرخ‌ کردن مواد غذایی، سیستم‌های خشک کردن مواد غذایی، در صنایع نفت و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنعت نفت، در تولید حلال‌ها، برای چربی زدایی از سطوح مختلف، حمام‌ها و استخرهای عمومی، در تولید شوینده‌ها و دیگر موارد.

طرز کار و ساختمان پمپ روغن داغ

این نوع پمپ معمولاً به صورت افقی بوده و مکنده‌ گریز از مرکزی با محفظه حلزونی شکل دارد. ابعاد این پمپ نیز مطابق‌ استانداردهای جهانی است و دارای پروانه هیدرولیکی تراز شده و از نوع آویزان است. ابعاد اصلی پمپ روغن داغ بر اساس استاندارد (DIN EN 733)DIN24255 طراحی شده و پروانه این پمپ از نوع تراز شده و از یک طرف آویزان است. محفظه حلزونی این پمپ دارای پایه و محفظه یاتاقان بدون پایه است. مکش پمپ افقی بوده و نیروی پیشران آن عمودی است.

در پمپ روغن داغ پروانه به وسیله یک موتور الکتریکی به چرخش درمی‌آید و موجب مکش ماده سیال چه آب یا روغن داغ می‌شود. پره‌های پمپ با جا به جا کردن مایع به آن شتاب داده و انرژی جنبشی آن را افزایش می‌دهند. پس از آن انرژی جنبشی به انرژی فشـار تبدیل شده و مایع به صورت پرفشار از منفذ خروجی جریان می یابد.

راه‌اندازی و شروع به کار

قبل از شروع به کار پمپ روغن داغ توصیه می‌شود که آن را هواگیری و یک بار به طور کامل با مایع مد نظر پر کنید. برای این منظور ابتدا باید درپوش‌های قسمت بالای پمپ را باز کرده و روغن را از یک درپوش توری بریزید که از درپوش دیگر خارج شود. پس از اتمام کار باید هر دو درپوش را به طور کامل در جای خود قرار داده تا پمپ به اصطلاح هواگیری شود.

با به کار افتادن پمپ روغن داغ، دمای روغن افزایش خواهد یافت تا به دمای نهایی اش برسد. با رسیدن دمای پمپ به حد نهایی باید پمپ را خاموش و کوپل‌ها را بررسی کرد. در اولین راه‌اندازی پمپ، باید همه قطعات را بررسی کرده تا از کارکرد درست و بدون مشکل آنها اطمینان حاصل شود. نبود انحراف در زاویه قطعات نکته مهمی است که حتماً باید مد نظر داشته باشید. در هنگام سوار کردن و جاسازی پمپ روغن داغ باید همه قطعات بدون نیاز به اعمال فشار بیش از حد جاگیر شوند و از تغییرات ناگهانی دما نیز جلوگیری شود.

تعمیر پمپ وکیوم روغن داغ