چه روغن پمپ وکیوم مناسب است؟

جهت استعلام و لیست قیمت و قیمت روغن وکیوم با ما تماس حاصل نمایید.

۶۶۷۹۱۷۷۵-(۲۱)۹۸+
۶۶۷۹۱۷۷۶-(۲۱)۹۸+
موبایل: ۶۶۱۸۶۷۹-(۹۱۰)۹۸+

نمونه ای از پمپ وکبوم که روغن وکیوم را استفاده میکند

در دنیای پمپ های وکیوم روتاری مکانیکی مهر و موم شده ، نیاز به انواع روغن ها و مایعات متناسب با نوع پمپ ، وظیفه و فرایند استفاده از آن وجود دارد. این بحث فقط شامل پمپ های خلاء بالا است ، مانند پمپ های حرارتی و کوره های خلاء. این پمپ های خلاء در بسیاری از کاربردهای صنعتی و علمی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و باید تحت انواع مختلفی از شرایط کار کنند ، از جمله شرایطی که بسیاری از مردم پمپ های خود را نیز در معرض دید قرار می دهند – غفلت!

پمپ های خلاء پره دوار به صورت درایو مستقیم (معمولاً ۱۸۰۰ دور در دقیقه) و درایو کمربند (بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه) در دسترس هستند. پمپ های خلاء پیستونی دوار عموماً با تسمه vee رانده می شوند و در حدود ۵۰۰ دور در دقیقه کار می کنند.

وظیفه کار پمپ خلاء می تواند بین استفاده متناوب و کار مداوم متفاوت باشد. آنها همچنین می توانند برای وظایف چرخه ای استفاده شوند ، به عنوان مثال برای تخلیه یک بار بار ، به عنوان مثال ، جایی که پمپ هر چند دقیقه یک محفظه را از جو به خلا تخلیه می کند. فرایند خلاء نیز می تواند متفاوت باشد ، از پمپاژ هوای پاک گرفته تا گازهای خطرناک ، پمپاژ بخار مرطوب و جوهای کثیف/گرد و غبار.

در صورتی که وظیفه یا فرآیند با روغن استاندارد سازنده مطابقت نداشته باشد یا به لوازم جانبی برای مقابله با آلاینده های پمپ شده نیاز داشته باشد ، باید همه این عوامل را در نظر گرفت.

وظایف و الزامات روغن پمپ خلاء چیست؟

ما عموما روغن کاری را به عنوان اصلی ترین کاربرد روغن تصور می کنیم. در پمپ های خلاء عملکردهای روغن عبارتند از:

روغن های پمپ های خلاء دوار دارای فشار بخار کم ، در محدوده ۱۰-۴ Torr در دمای اتاق هستند. آنها روغنهای معدنی هستند که تا رسیدن به فشار بخار مورد نیاز تصفیه می شوند. آنها همچنین باید فشار بخار کافی در دمای عملکرد معمولی پمپ داشته باشند زیرا این کمترین فشاری را که پمپ می تواند تعیین کند تعیین می کند.

هنگامی که یک پمپ خلاء برای اولین بار راه اندازی می شود ، ممکن است متوجه شوید که خلاء نشان داده شده کمتر از زمانی است که هنگام گرم شدن پمپ دیده می شود. روغن سرد یا سرد فشار بخار کمتری دارد و به خلا اجازه می دهد فشار کمتری ایجاد کند. با گرم شدن سیال ، فشار بخار افزایش می یابد و پمپ کاملاً به فشار پایین نمی رسد.

به یاد داشته باشید که “خلاء نهایی” که توسط سازنده پمپ در دفترچه راهنمای پمپ بیان شده است ، هنگامی که پمپ جدید است و با استفاده از روغن پمپ خلاء کاملاً تمیز و کاملاً گازدار با یک سنسور خلاء اندازه گیری اندازه گیری می شود. در ورودی پمپ اندازه گیری می شود. سطح خلأی که ​​در شرایط واقعی کار اندازه گیری می کنید ، عموماً به دلیل متغیرهایی مانند وضعیت روغن ، موقعیت سر سنج ، نوع سنج خلاء مورد استفاده و کالیبراسیون سنج ، فشار چندانی نخواهد داشت. پمپ خلاء یا مجموعه پمپ باید قادر به ایجاد خلاء حداقل یک دهه یا بیشتر زیر خلاء مورد نیاز باشد.

الزامات روغن های پمپ دوار عبارتند از:

روغن های معدنی پایه پارافینیک برای اکثر کاربردهای پمپ خلاء در صنعت و علم مناسب هستند. برخلاف روغن موتور که حاوی افزودنی های زیادی است ، افزودنی های روغن پمپ خلاء به مقاومت در برابر خوردگی ، ضد اکسیداسیون و شاید کف کردن محدود می شوند.
برای کاربردهایی که ممکن است حاوی درصد بالایی از اکسیژن ، اسیدها و گازهای خطرناک باشند ، مایعات مصنوعی جایگزین موجود است. به عنوان توسعه صنعت نیمه هادی ها (تراشه های رایانه ای) که در آن از گازهای خطرناک ، خورنده و پیرفوریک استفاده می شود ، پمپ های خلا ایجاد شده اند که در مناطق محفظه پمپاژ پمپ اصلاً روان کننده ندارند. اینها پمپ های خشک نامیده می شوند و موضوع بحث دیگری است.

روغن معمولی مورد استفاده در یک پمپ خلاء پیستونی بزرگ یک روغن معدنی است که برای کاهش فشار بخار خود از طریق تقطیر طی کرده است. این پمپ های خلاء دارای خلاء نهایی هستند ، که گاهی اوقات خلاء “خاموش” نامیده می شود ، ۰٫۰۱۰ Torr (10 میکرون ، ۱ x 10-2 Torr یا ۰٫۰۱۳۳ مگابایت). ویسکوزیته روغن مشابه روغن SAE 30 است.

روغن پمپ خلاء ویسکوزیته SAE 30 همچنین در پمپ های طراحی پره دوار کوچکتر که توسط موتور از موتور استفاده می شود استفاده می شود. در طراحی جدیدتر پمپ های خلاء مستقیم با سرعت ۱۷۵۰ دور در دقیقه ، از روغن پمپ خلاء SEA 20 نازک تر استفاده می شود. در برخی از کاربردها ، جایی که پمپ خلاء ممکن است سردتر از دمای اتاق باشد ، روغنهای SAE 10 موجود است.
چند بار باید روغن پمپ خلاء را تعویض کنم؟
تولیدکنندگان پمپ خلاء زمان تعویض روغن در یک پمپ را توصیه می کنند ، اما معمولاً فقط به عنوان راهنما و برای پمپ هایی که با یک فرآیند تمیز کار می کنند ، منظور می شود. به عنوان مثال ، دفترچه راهنمای پمپ دوار پیستون ادواردز استوکس Microvac توصیه می کند که هر ۳۰۰ ساعت در حال تغییر روغن باشید. اگر پمپ ۲۴ ساعته و ۷ روز کار کند ، این کمتر از دو هفته است. برای یک فرآیند تمیز ، این زمان ممکن است تا ۵۰۰ ساعت بدون آسیب به پمپ افزایش یابد. با این حال ، اگر فرآیند کثیف باشد و گرد و غبار یا بخار را به پمپ بفرستد ، روغن می تواند به سرعت آلوده شود و باید مکرر تعویض شود.

این بدان معناست که به شما کاربر پمپ بستگی دارد که دستورالعمل هایی را برای تغییر روغن بر اساس فرآیند خود تعیین کنید. اگر روغن پمپ به بخار متراکم آلوده شود ، خلاء ایجاد شده به دلیل مخلوط مایع با روغن به زودی خراب می شود. اغلب این آب است ، که دارای فشار بخار در حدود ۱۸ Torr در دمای محیط است. این بدان معناست که این مایع در قسمت ورودی (فشار کم) در چرخه پمپ دوباره تبخیر شده و حجم پمپاژ را با بخار پر می کند. سپس حجم کمی برای پمپ برای پمپاژ گاز از فرایند باقی می ماند و فشار محفظه فرآیند افزایش می یابد.

اگر آلاینده از گرد و غبار یا پودر محفظه فرآیند باشد ، با روغن مخلوط شده و سپس باعث ایجاد ساییدگی مکانیکی در یاتاقان ها و روی سطوح فلزی نزدیک به هم می شود که یک لایه روغن بین آنها وجود دارد. شاید تأثیر آلودگی مواد جامد را روی نوار لولا پایین پمپ های پیستونی دوار مشاهده کرده باشید. چیزی که ممکن است نبینید ، زیرا روغن از طریق یاتاقان ها و سپس به داخل پمپ گردش می کند ، ساییدگی بر روی یاطاقان های پمپ است.

جلوگیری از آلودگی روغن پمپ خلاء.

بسته به نوع آلودگی ، با استفاده از بالاست گاز ، تله ها یا فیلترها ، چندین روش برای جلوگیری از آلودگی روغن وجود دارد.

اگر میزان آلودگی بخار متراکم نسبتاً کم باشد ، بازکردن دریچه بالاست گاز باعث می شود که بخار آب از طریق پمپ بدون تراکم عبور کند. مشخصات سازندگان معمولاً ظرفیت جابجایی آب یک پمپ خاص را در گرم/ ساعت یا اونس/ ساعت نشان می دهد. اگر مقدار بخار متراکم از این حد بیشتر باشد ، باید نوعی کندانسور یا تله سرد در قسمت ورودی پمپ نصب شود.

اگر فرایند گرد و غبار است ، یعنی یک آلاینده جامد ، می توان یک فیلتر ورودی نصب کرد که متناسب با نوع و میزان گرد و غبار باشد. برخی از فیلترها دارای طرحی چرخه ای هستند که باعث می شود جریان گاز در اطراف فیلتر به گردش درآید ، به طوری که مواد جامد سنگین به پایین می ریزند. خروجی آن نوع فیلترها از بالای بدنه جایی است که جریان گاز باید تمیزتر باشد. همچنین عناصر فیلتری موجود است که مواد جامد را جذب می کند ، یا یک عنصر سبک چین دار برای جامدات خوب ، یا یک عنصر مش فلزی خیس شده برای برنامه های با جریان بالا. به یاد داشته باشید که فیلترها سرعت پمپاژ موثر را کاهش می دهند و همچنین باید مرتباً نگهداری شوند.

گزینه دیگر در صورت ورود آلاینده های جامد به روغن ، نصب فیلتر روغن خارجی روی پمپ است. این دستگاه روغن آلوده را از مخزن خارج کرده ، از طریق واحد فیلتر عبور داده و سپس قبل از رسیدن روغن به یاتاقان ها ، آن را به لوله های روغن باز می گرداند. این به روغن یاتاقان ها تمیز می دهد و عمر آنها را افزایش می دهد.

به یاد داشته باشید که هنگام تعویض روغن از تجهیزات حفاظتی شخصی (تجهیزات حفاظتی شخصی) استفاده کنید و مایعات آلوده را به شیوه ای ایمن دفع کنید.

روغنهای معدنی و سایر مایعات پمپ خلاء

تا زمانی که کمی تحقیق نکنید و متوجه نشوید که انواع مختلف روغن چقدر است ، روغن بسیار ساده به نظر می رسد. اکثر روغن های روان کننده روغن های پارافین هستند که برای ایجاد بهترین محصول برای کاربرد پردازش می شوند. این محصول با استفاده از روشهای جداسازی حلال از نفت خام پارافین تصفیه می شود. (سایر روغنهای پایه نفتنی و معطر هستند)

روغن تقطیر شده تک

پردازش روغن پایه از طریق یک تقطیر باعث کاهش فشار بخار روغن می شود به طوری که برای پمپ های خلاء مهر و موم شده روغن تک مرحله ای مناسب است. همچنین میزان گوگرد روغن را کاهش می دهد ، که یکی از اولین ترکیباتی است که در شرایط دمای بالا تجزیه می شود. این روغن دارای رنگ نی است.

روغن مقطر دوبار

انجام تقطیر دوم باعث کاهش فشار بخار و میزان گوگرد می شود. این روغن را می توان در فرآیندهای کمی تهاجمی تر استفاده کرد و در پمپ های خلاء دو مرحله ای استفاده می شود که فشار کمتری ایجاد می کند. این روغن به دلیل کم بودن گوگرد دارای رنگ کاه کم رنگ تری است.

روغن فوق العاده درجه

این روغن افزودنی نسبتاً جدیدی به صنعت پمپ های خلاء است و عمدتا در پمپ های دو مرحله ای آزمایشگاهی کوچک استفاده می شود. هنگامی که ادواردز پمپ های خلاء مدل RV را در اوایل دهه ۱۹۸۰ معرفی کرد ، دمای کارکرد پمپ بیشتر از پمپ های دیگر بود تا به افزایش ظرفیت انتقال بخار آب کمک کند. روغنهای مقطر دوگانه موجود در آن زمان عمر کوتاهتری در هنگام کار در دمای بالاتر داشتند. من اندکی در پروژه توسعه روغن های تصفیه شده با آب برای استفاده از پمپ خلاء که درجه حرارت بالاتری داشت و مقاومت شیمیایی آنها بهبود یافته بود مشارکت داشتم. عملیات تصفیه آب یک روش جایگزین برای تصفیه حلال است.

روغن سفید یا فنی سفید

این روغن حتی بیشتر از روغنهای مقطر تک و دو تقطیر برای کاهش میزان گوگرد عمل می کند ، تا حدی که رنگ آن بسیار کم است. می توان از آن برای فرآیندهایی که دارای آلودگی شیمیایی هستند ، مانند ابزارهای LCMS (طیف سنج جرمی کروماتوگرافی مایع) استفاده کرد و طول عمر بیشتری نسبت به روغن های فرآوری شده کمتر دارد. به نظر می رسد که روغن به نام روغن “۴۵” ممکن است مشابه باشد ، اما یک روغن نیمه مصنوعی است. این روغن “۴۵” قله هایی را در تجزیه و تحلیل طیف سنج جرمی ثابت کرده است که به کاربر مشخصات جرم اجازه می دهد هنگام تجزیه و تحلیل نمونه ها این قله ها را حذف کند. نفت معمولی از چاه های نفت در سراسر جهان دارای قله های مشابه است اما آنها به اندازه محصول نیمه سنتتیک پایدار نیستند.

روغن های شستشو

روغنهای شستشو توسط تعدادی از شرکتها برای کمک به تمیز کردن پمپهایی که آلوده می شوند فروخته می شود. آنها معمولاً فقط در حین سرویس پمپ خلاء برای نرم کردن و حذف پخته شده روی آلاینده ها استفاده می شوند. روغن حاوی مقدار بیشتری از محصول حلال است و ممکن است فشار بخار بیشتری نسبت به روغن پمپ خلاء معمولی داشته باشد.

مایعات بی اثر

روغن و مایعات وکیوم پمپ را از کجا بخریم

اینجا مجمعی برای تبلیغ یا تبلیغ تامین کنندگان خاص نیست ، اما اجازه دهید این را بگویم. هیچ تولید کننده پمپ خلاء یا توزیع کننده صنعت پمپ خلاء روغن یا مایعات را برای استفاده خود پردازش نمی کند. سه شرکت وجود دارد که من در ایالات متحده آنها را می شناسم که احتمالاً یا احتمالاً روغن های پایه را برای استفاده از پمپ خلاء پردازش می کنند ، اما من ندیده ام که گیاهان آنها چیز دیگری نشان دهند. همه تولیدکنندگان پمپ خلاء دارای نام و/یا درجه مخصوص روغن هایی هستند که آنها را به عنوان یک محصول مناسب برای پمپ های خود ضمانت می کنند. اکثر روغنهای پمپ خلاء ، با فشار بخار کم ، توسط شرکتهای تخصصی روغن تصفیه می شوند که می توانند حجم نسبتاً کمی از محصول را پردازش کنند. این شرکت ها می توانند مایعات پمپ خلاء را که در هر اندازه ظرف و با هر نام روی آن پردازش می کنند ، “برچسب خصوصی” بزنند.
ممکن است برای خرید روغن پمپ وکیوم خود از تولید کننده پمپ خلاء حق بیمه بپردازید ، اما از مایع مناسب اطمینان دارید. سایر تأمین کنندگان ممکن است مرجع متقابل برای محصول خود ارائه دهند ، اما مراقب باشید که این محصول معادل آن باشد. در نهایت ، من پیشنهاد می کنم که هرگز “روغن پمپ خلاء” نخرید بدون اینکه بدانید روغن مناسب پمپ و کاربرد شما است.

مطالعه موارد بیشتر:
۱) فلیتر ها و سپراتور ها چیست؟
۲) توضیح درباره قطعات پمپ و یدکی های آن؟
۳) مخازن یا چمبر های پمپ وکیوم؟