هوافضا(Aerospace)

هوافضا اصطلاحی است که به طور جمعی به جو و فضای بیرونی اشاره دارد. فعالیتهای هوافضا بسیار متنوع است و دارای کاربردهای تجاری ، صنعتی و نظامی فراوانی است. مهندسی هوافضا شامل هوانوردی و فضانوردی است. سازمان های هوافضا در حال تحقیق ، طراحی ، ساخت ، بهره برداری یا نگهداری هواپیما و فضاپیما هستند.

با توجه به توضیح فیزیکی ، آغاز فضا و پایان هوا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته می شود که فشار هوا بسیار کم است تا یک جسم بلند کننده قادر به ایجاد نیروی بالابری معنی دار بدون بیش از سرعت مداری نباشد.

بررسی اجمالی

در بیشتر کشورهای صنعتی ، صنعت هوافضا با همکاری بخش های دولتی و خصوصی انجام می شود. به عنوان مثال ، چندین ایالت دارای برنامه فضایی غیر نظامی هستند که توسط دولت تأمین می شود ، مانند اداره ملی هوانوردی و فضایی در ایالات متحده ، آژانس فضایی اروپا در اروپا ، آژانس فضایی کانادا در کانادا ، سازمان تحقیقات فضایی هند در هند ، اکتشافات هوافضای ژاپن آژانس در ژاپن ، شرکت دولتی Roscosmos برای فعالیت های فضایی در روسیه ، اداره ملی فضایی چین در چین ، SUPARCO در پاکستان ، آژانس فضایی ایران در ایران و موسسه تحقیقات هوافضا کره در کره جنوبی.

در کنار این برنامه های فضای عمومی ، بسیاری از شرکت ها ابزار و قطعات فنی مانند فضاپیماها و ماهواره ها را تولید می کنند. برخی از شرکت های شناخته شده درگیر در برنامه های فضایی عبارتند از بوئینگ ، Cobham ، ایرباس ، SpaceX ، Lockheed Martin ، United Technologies ، MDA و Northrop Grumman. این شرکت ها در زمینه های دیگر هوافضا مانند ساخت هواپیما نیز فعالیت دارند.

تاریخ

هوافضای مدرن با مهندس جورج کایلی در سال ۱۷۹۹ آغاز شد. کیلی هواپیمایی با “بال ثابت و دم افقی و عمودی” پیشنهاد کرد و ویژگی های هواپیمای مدرن را مشخص کرد.

در قرن نوزدهم ، انجمن هوانوردی بریتانیای کبیر (۱۸۶۶) ، انجمن موشکی آمریکا و موسسه علوم هوانوردی ایجاد شد که همه آنها هوانوردی را به یک رشته علمی جدی تر تبدیل کرد.هواپیماهایی مانند اتو لیلینتال ، که ایرفویل های کامبر را در سال ۱۸۹۱ معرفی کرد ، از گلایدر برای تجزیه و تحلیل نیروهای آیرودینامیکی استفاده کرد.

برادران رایت به کارهای لیلینتال علاقه مند بودند و چندین نشریه او را خواندند. آنها همچنین از اکتاو چانوت ، هوانورد و نویسنده کتاب پیشرفت در ماشینهای پرواز (۱۸۹۴) الهام گرفتند.این کار مقدماتی کایلی ، لیلینتال ، چانوت و دیگر مهندسان هوافضا بود که اولین پرواز پایدار را در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ در کیتی هاوک ، کارولینای شمالی ، توسط برادران رایت انجام داد.

جنگ و داستانهای علمی تخیلی دانشمندان و مهندسانی مانند کنستانتین سیولکوفسکی و ورنر فون براون را تشویق کردند تا به فراتر از جو برسند. جنگ جهانی دوم از ورنهر فون براون الهام گرفت که موشک های V1 و V2 را ایجاد کند.

پرتاب اسپوتنیک ۱ در اکتبر ۱۹۵۷ عصر فضا را آغاز کرد و در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ آپولو ۱۱ اولین فرود بر سر ماه را به دست آورد. در آوریل ۱۹۸۱ ، شاتل فضایی کلمبیا ، آغاز دسترسی منظم سرنشین دار به فضای مداری ، پرتاب شد. حضور مداوم انسان در فضای مداری با “میر” در سال ۱۹۸۶ آغاز شد و توسط “ایستگاه فضایی بین المللی” ادامه یافت. تجاری سازی فضا و گردشگری فضایی از ویژگی های اخیر هوافضا هستند.

ساخت

صنایع هوافضا یک صنعت با تکنولوژی بالا است که “هواپیما ، موشک های هدایت شونده ، وسایل نقلیه فضایی ، موتورهای هواپیما ، واحدهای پیشران و قطعات مربوطه” را تولید می کند. بیشتر این صنعت به دنبال کارهای دولتی است. برای هر سازنده تجهیزات اصلی (OEM) ، دولت ایالات متحده کد تجاری و دولتی (CAGE) را تعیین کرده است. این کدها به شناسایی هر سازنده ، تاسیسات تعمیر و سایر فروشندگان مهم پس از فروش در صنعت هوافضا کمک می کند.

در ایالات متحده ، وزارت دفاع و اداره ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) دو مصرف کننده بزرگ فناوری و محصولات هوافضا هستند. برخی دیگر شامل صنایع هواپیمایی بسیار بزرگ هستند. صنعت هوافضا در سال ۲۰۰۶ ۴۷۲،۰۰۰ کارگر مزد و حقوق گرفت.اکثر این مشاغل در ایالت واشنگتن و کالیفرنیا بودند ، از جمله میسوری ، نیویورک و تگزاس نیز از اهمیت برخوردار بودند.

بوئینگ ، شرکت United Technologies Corporation ، SpaceX ، Northrop Grumman و Lockheed Martin از تولیدکنندگان برجسته هوافضا در ایالات متحده هستند. این کارخانه ها با افزایش سن و بازنشستگی کارگران ماهر ایالات متحده با کمبود نیروی کار روبرو هستند. برنامه های کارآموزی مانند شورای کارآموزی مشترک هوافضا (AJAC) با همکاری کارفرمایان هوافضای ایالت واشنگتن و کالج های محلی برای آموزش کارکنان جدید تولیدی برای تامین صنعت مورد نیاز کار می کند.

مکانهای مهم صنعت هوافضای غیرنظامی در سراسر جهان شامل ایالت واشنگتن (بوئینگ) ، کالیفرنیا (بوئینگ ، لاکهید مارتین و غیره) است. مونترال ، کبک ، کانادا (Bombardier ، Pratt & Whitney Canada) ؛ تولوز ، فرانسه (ایرباس/EADS) ؛ هامبورگ ، آلمان (ایرباس/EADS) ؛ و São José dos Campos ، برزیل (Embraer) ، Querétaro ، مکزیک (Bombardier Aerospace ، General Electric Aviation) و Mexicali ، مکزیک (United Technologies Corporation ، Gulfstream Aerospace).

در اتحادیه اروپا ، شرکت های هوافضا مانند EADS ، BAE Systems ، Thales ، Dassault ، Saab AB و Leonardo SpA (Finmeccnica سابق) سهم زیادی از صنعت و تحقیقات تحقیقاتی صنعت هوافضای جهانی را در اختیار دارند ، که آژانس فضایی اروپا به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فن آوری و محصولات هوافضا.

در هند ، بنگلور مرکز اصلی صنعت هوافضا است ، جایی که دفتر مرکزی آن Hindustan Aeronautics Limited ، آزمایشگاه های ملی هوانوردی و سازمان تحقیقات فضایی هند است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اولین مدارگرد هند را به نام Chandrayaan-1 در اکتبر ۲۰۰۸ پرتاب کرد.

در روسیه ، شرکتهای بزرگ هوافضا مانند Oboronprom و United Aircraft Building Corporation (شامل میکویان ، سوخو ، ایلیوشین ، توپولف ، یاکوولف و ایرکوت که شامل بریف می شود) از جمله بازیگران بزرگ جهانی در این صنعت هستند. اتحاد جماهیر شوروی تاریخی نیز محل اصلی صنعت هوافضا بود.
انگلستان قبلاً تلاش می کرد صنعت بزرگ هوافضا خود را حفظ کند و هواپیماهای مسافربری و هواپیماهای جنگی خود را بسازد ، اما تا حد زیادی سهم خود را به همکاری با شرکت های قاره ای واگذار کرده است ، و همچنین از کشورهایی مانند مشتری بزرگ وارداتی تبدیل شده است. به عنوان ایالات متحده با این حال ، انگلستان دارای بخش هوافضا بسیار فعال است.

از جمله دومین پیمانکار بزرگ دفاعی در جهان ، BAE Systems ، که هواپیماهای کاملاً مونتاژ شده ، قطعات هواپیما ، زیر مجموعه ها و سیستم های فرعی را برای سایر تولیدکنندگان ، چه در اروپا و چه در سراسر جهان ، تامین می کند. جهان

کانادا قبلاً برخی از طرح های خود را برای هواپیماهای جنگی جت و غیره (به عنوان مثال جنگنده CF-100) تولید کرده است ، اما برای چندین دهه ، برای تأمین این نیازها به واردات از ایالات متحده و اروپا متکی بوده است. با این حال کانادا هنوز برخی هواپیماهای نظامی تولید می کند ، اگرچه آنها عموماً توانایی جنگ ندارند. مثال قابل توجه دیگر توسعه اواخر دهه ۱۹۵۰ هواپیمای Avro Canada CF-105 Arrow ، یک جنگنده رهگیر مافوق صوت بود که لغو آن در سال ۱۹۵۹ بسیار بحث برانگیز تلقی شد.

فرانسه همچنان به ساخت هواپیماهای جنگی خود برای نیروی هوایی و نیروی دریایی خود ادامه می دهد و سوئد نیز به ساخت هواپیماهای جنگی خود برای نیروهای هوایی سوئد ادامه می دهد – به ویژه در حمایت از موقعیت خود به عنوان یک کشور بی طرف. (نگاه کنید به ساب ساب.) سایر کشورهای اروپایی یا در ساخت جنگنده ها (مانند Panavia Tornado و Eurofighter Typhoon) با یکدیگر همکاری می کنند و یا اینکه آنها را از ایالات متحده وارد می کنند.

پاکستان دارای صنعت مهندسی هوافضا در حال توسعه است. کمیسیون ملی مهندسی و علمی ، آزمایشگاههای تحقیقاتی خان و مجتمع هوانوردی پاکستان از جمله سازمانهای برتر در تحقیق و توسعه در این بخش هستند. پاکستان توانایی طراحی و ساخت موشک های هدایت شونده ، موشک و وسایل نقلیه فضایی را دارد. شهر کامرا محل مجتمع هوانوردی پاکستان است که شامل چندین کارخانه است. این تأسیسات مسئول ساخت هواپیماهای MFI-17 ، MFI-395 ، K-8 و JF-17 Thunder است. پاکستان همچنین توانایی طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و بدون سلاح را دارد.

در جمهوری خلق چین ، پکن ، شیان ، چنگدو ، شانگهای ، شنیانگ و نانچانگ از مراکز اصلی تحقیق و تولید صنعت هوافضا هستند. چین توانایی گسترده ای در طراحی ، آزمایش و تولید هواپیماهای نظامی ، موشک ها و وسایل نقلیه فضایی ایجاد کرده است. علیرغم لغو آزمایش آزمایشی Y-10 شانگهای در سال ۱۹۸۳ ، چین همچنان در حال توسعه صنعت هوافضای مدنی خود است.
صنعت قطعات هواپیما در نتیجه فروش قطعات هواپیمای دست دوم یا کارکرده در بخش تولید هوافضا شکل گرفت.

در ایالات متحده یک فرآیند خاص وجود دارد که کارگزاران یا فروشندگان قطعات باید آن را دنبال کنند. این شامل استفاده از یک ایستگاه تعمیرات مجاز برای تعمیرات اساسی و “برچسب گذاری” قطعه است. این گواهینامه تضمین می کند که قطعه ای برای مطابقت با مشخصات OEM تعمیر یا تعمیر اساسی شده است. پس از تعمیر اساسی قطعه ، ارزش آن بر اساس عرضه و تقاضای بازار هوافضا تعیین می شود.

وقتی هواپیمایی روی زمین هواپیما دارد ، بخشی که ایرلاین برای بازگرداندن هواپیما به سرویس مورد نیاز است ، ارزشمند می شود. این می تواند بازار قطعات خاص را پیش ببرد. چندین بازار آنلاین وجود دارد که به فروش کالای قطعات هواپیما کمک می کند.

در صنایع هوافضا و صنایع دفاعی ، تحکیم زیادی در پایان قرن بیستم رخ داده است که به قرن ۲۱ می رسد. بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ ، بیش از ۶،۰۶۸ ادغام و تصاحب با ارزش کل شناخته شده ۶۷۸ میلیارد دلار در سراسر جهان اعلام شده است.

بزرگترین معاملات به شرح زیر بوده است:

خرید راکول کالینز توسط United Technologies Corporation به مبلغ ۳۰٫۰ میلیارد دلار. دلار در سال ۲۰۱۸
خرید شرکت Goodrich Corporation توسط United Technologies Corporation به مبلغ ۱۶٫۲ میلیارد دلار. دلار در سال ۲۰۱۱
ادغام Allied Signal با Honeywell در مبادله سهام به ارزش ۱۵٫۶ بیل. دلار در سال ۱۹۹۹
ادغام بوئینگ با مک دانل به ارزش ۱۳٫۴ بیل. دلار در سال ۱۹۹۶
خرید Marconi Electronic Systems ، یکی از زیرمجموعه های GEC ، توسط British Aerospace به قیمت ۱۲٫۹ بیلیون. دلار آمریکا در سال ۱۹۹۹ [۱۰] (امروزه به نام: BAE Systems)
خرید هواپیمای هیوز توسط Raytheon با مبلغ ۹٫۵ بیلیون. دلار در سال ۱۹۹۷

فن آوری

فناوری ها و نوآوری های متعددی در هوافضا استفاده می شود که بسیاری از آنها در جنگ جهانی دوم پیشگام بوده اند:

بالهای تاشو با ثبت اختراع توسط برادران کوتاه ، فضای ناو هواپیمابر را از یک چین ساده تا کل بال چرخان V-22 و نوک بال ۱۲ فوت (۳٫۷ متر) بوئینگ ۷۷۷X را برای سازگاری با فرودگاه بهینه می کند.
برای بهبود عملکرد با سرعت پایین ، یک de Havilland DH4 توسط Handley Page به یک هواپیمای مجهز به دستگاههای بلند بالا تبدیل شد: لبه های تمام لبه جلو و لبه های عقب. در سال ۱۹۲۴ ، فلپ های فولر که به عقب و پایین گسترش می یابد در ایالات متحده اختراع شد و در لاکهید مدل ۱۰ الکترا استفاده شد.

در حالی که در سال ۱۹۴۳ فلپ های کروگر با لبه های جلو در آلمان اختراع شد و بعداً در بوئینگ ۷۰۷ استفاده شد.
تونل تحقیقاتی بزرگ پروانه در سال ۱۹۲۷ در NACA Langley تأیید کرد که تجهیزات فرود منبع اصلی کشش است ، در سال ۱۹۳۰ بوئینگ مونومیل دارای چرخ دنده جمع شونده بود.
پرچ فلاش پرچ گنبدی را در دهه ۱۹۳۰ جابجا کرد و اسلحه های پرچ پنوماتیک در ترکیب با یک میله فشار قوی واکنش نشان می دهند. بسته به تغییر شکل پلاستیک ، پرچ های تخصصی برای بهبود عمر خستگی ایجاد شده اند ، زیرا اتصال دهنده های برشی مانند Hi-Lok ، سنجاق های رزوه ای محکم می شوند تا زمانی که یقه با گشتاور کافی جدا شود.
ملکه زنبور برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ پرواز کرد ، یک پهپاد هدف تحت کنترل رادیویی بود که از پروانه ببر برای آموزش Flak گرفته شد.

Ryan Firebee یک هواپیمای بدون سرنشین هدف جت بود که در پهپادهای شناسایی دوربرد توسعه یافت: Ryan Model 147 Fire Fly and Lightning Bug؛ اسرائیلی IAI Scout و Tadiran Mastiff خطی از پهپادهای جنگی از جمله IAI Searcher را راه اندازی کردند. MQ-1 Predator که از پهپاد مقاومتی General Atomics Gnat برای CIA توسعه یافته بود ، منجر به مسلح MQ-9 Reaper شد.
در پایان جنگ جهانی اول ، نیروی موتور پیستونی را می توان با فشرده سازی هوای ورودی با کمپرسور افزایش داد ، همچنین چگالی هوا را با ارتفاع جبران کرد ، با توربوشارژرهای دهه ۱۹۳۰ بوئینگ B-17 و اولین هواپیماهای تحت فشار بهبود یافت.

فاجعه هیندنبورگ ۱۹۳۷ دوران هواپیماهای مسافربری را به پایان رساند ، اما نیروی دریایی ایالات متحده از هواپیماهای هوایی برای جنگ ضد زیر دریایی و هشدار اولیه هوایی در دهه ۱۹۶۰ استفاده کرد ، در حالی که کشتی های کوچک هوایی همچنان برای تبلیغات هوایی ، پروازهای دیدنی ، نظارت و تحقیقات و هواپیمای ایرلند استفاده می شوند. ۱۰ یا Lockheed Martin LMH-1 همچنان در حال توسعه هستند.
از آنجا که خطوط هوایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۳۰ به پرواز در ارتفاعات علاقه مند بودند ، لاکهید XC-35 با کابین تحت فشار در سال ۱۹۳۷ آزمایش شد و بوئینگ ۳۰۷ استراتولینر به عنوان اولین هواپیمای تحت فشار توسعه یافت.

در سال ۱۹۳۳ ، پلکسی گلاس ، یک پلاستیک آکریلیک شفاف ، در آلمان معرفی شد و اندکی قبل از جنگ جهانی دوم ، برای شیشه جلو هواپیماها برای اولین بار استفاده شد زیرا سبک تر از شیشه است ، و سایبان حباب دید خلبانان جنگنده را بهبود بخشید.

در ژانویه ۱۹۳۰ ، خلبان و مهندس نیروی هوایی سلطنتی فرانک ویتل ثبت اختراع موتور هواپیمای توربین گازی با ورودی ، کمپرسور ، احتراق ، توربین و نازل را ثبت کرد ، در حالی که یک توربوجت مستقل توسط محقق هانس فون اوهاین در آلمان ساخته شد. هر دو موتور در اوایل سال ۱۹۳۷ ظرف چند هفته کار کردند و هواپیمای آزمایشی Heinkel HeS 3 پیشرانه Heinkel He 178 اولین پرواز خود را در ۲۷ اوت ۱۹۳۹ انجام داد در حالی که نمونه اولیه Glister E.28/39 با موتور Whittle در ۱۵ مه ۱۹۴۱ پرواز کرد. به

در سال ۱۹۳۵ ، بریتانیا تشخیص رادیویی هواپیما را نشان داد و در سال ۱۹۴۰ RAF اولین رادارهای هوابرد VHF را در بریستول بلنهایم ، سپس رادار فرکانس مایکروویو با فرکانس بالاتر با مگنترون حفره ای در بریستول بوفایترز در ۱۹۴۱ و در ۱۹۵۹ رادار را معرفی کرد. هیوز AIM-4 Falcon اولین موشک هدایت شونده آمریکایی بر روی Convair F-106 شد.

در اوایل دهه ۱۹۴۰ ، خلبانان بریتانیایی طوفان و اسپیت فایر برای جلوگیری از تجمع خون در قسمت تحتانی بدن در موقعیت های گرم بالا ، از لباس مجلسی استفاده کردند. محققان کلینیک مایو ، مثانه های پر از هوا را جایگزین مثانه های پر آب کردند و در سال ۱۹۴۳ ارتش آمریکا از لباس های فشار شرکت دیوید کلارک استفاده کرد.

صندلی پرتاب مدرن در طول جنگ جهانی دوم توسعه داده شد ، صندلی روی ریل هایی که قبل از استقرار چتر نجات توسط موشک پرتاب می شد ، که می تواند توسط USAF در اواخر دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک اتوماتیک زنجیره ای توربوجت با برد ۵۰ نانومتر تقویت شود ، Kaman KSA -100 صرفه جویی در سال ۱۹۴۲ ، ماشینکاری کنترل عددی توسط مهندس جان تی پارسونز طراحی شد تا ساختارهای پیچیده را از بلوک های آلیاژی جامد جدا کند ، به جای اینکه آنها را مونتاژ کند ، کیفیت را بهبود بخشد ، وزن را کاهش دهد و در زمان و هزینه صرف تولید برجسته یا پوست بال شود.

در جنگ جهانی دوم ، V-2 آلمان ژیروسکوپ ها ، شتاب سنج و رایانه اولیه را برای ناوبری اینرسی در زمان واقعی ترکیب کرد که به شما امکان می داد بدون مراجعه به مکان های دیدنی یا ستاره های راهنما ، حساب مرده را حساب کنید ، که منجر به بسته بندی IMU برای فضاپیماها و هواپیماها شد.

هواپیمای مافوق صوت مایلز M.52 بریتانیا قرار بود دارای یک پس سوز باشد که با سوزاندن سوخت اضافی در نازل ، نیروی توربوجت را افزایش می داد ، اما در سال ۱۹۴۶ لغو شد.
در سال ۱۹۳۵ ، آدولف بوسمن ، متخصص ایرودینامیک آلمانی ، استفاده از بالهای کشیده را برای کاهش کشش با سرعت بالا پیشنهاد کرد و نمونه اولیه جنگنده Messerschmitt P.1101 تا پایان جنگ جهانی دوم ۸۰ درصد کامل شد. F-86 آمریکای شمالی و بوئینگ B-47 بعداً در سال ۱۹۴۷ ، به عنوان MiG-15 شوروی ، و دنباله دار انگلیسی De Havilland در ۱۹۴۹ پرواز کردند.
در سال ۱۹۵۱ ، Avro Jetliner دارای یک سیستم محافظت از یخ از Goodyear از طریق مقاومت الکترو حرارتی در لبه های بال و دم بود. هواپیماهای جت از موتور داغ استفاده می کنند و از هواپیمای سبک تر از چکمه های پنوماتیک استفاده می کنند یا از مایع ضد یخ بر روی پروانه ها ، لبه های بال و دم استفاده می کنند.

در سال ۱۹۵۴ ، آزمایشگاه های بل اولین رایانه دیجیتالی ترانزیستوری هوایی ، Tradic را برای بوئینگ B-52 ایالات متحده توسعه دادند و در ۱۹۶۰s Raytheon کامپیوتر هدایت آپولو توسعه یافته توسط MIT را ساخت. اتوبوس دیجیتالی اویونیک MIL-STD-1553 در سال ۱۹۷۳ تعریف شد و سپس برای اولین بار در General Dynamics F-16 مورد استفاده قرار گرفت ، در حالی که ARINC 429 مدنی برای اولین بار در بوئینگ ۷۵۷/B767 و ایرباس A310 در اوایل دهه ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم ، مروج اولیه قدرت فتوولتائیک برای فضاپیماها ، هانس کی زیگلر ، تحت عملیات Paperclip همراه با ورنهر فون براون به ایالات متحده آورده شد و پیشتاز ۱ اولین کاربرد آن در سال ۱۹۵۸ بود ، که بعداً در ساختارهای قابل استفاده در فضا تقویت شد. مجموعه های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی ۰٫۳۳ هکتار (۰٫۸۲ هکتار).
برای سوار شدن بر هواپیمای مسافربری ، پل های جت در دسترس تر ، راحت تر و کارآمدتر از بالا رفتن از پله ها هستند.

در دهه ۱۹۵۰ ، برای بهبود رانش و بهره وری سوخت ، جریان هوای موتور جت به یک جریان اصلی و یک جریان بای پس با سرعت کمتر برای کارایی بهتر پیشرانه تقسیم شد: اولین مورد رولزرویس کانوی با ۰٫۳ BPR در بوئینگ ۷۰۷ بود. در سال ۱۹۶۰ ، پس از آن Pratt & Whitney JT3D با ۱٫۵ BPR و برگرفته از J79 ، جنرال الکتریک CJ805 موتور کانوایر ۹۹۰ را با ۲۸ درصد سوخت سوخت کروز کمتر کاهش می دهد. نسبت بای پس به ۹٫۳ BPR رولزرویس ترنت XWB ، ۱۰: ۱ BPR GE9X و Pratt & Whitney GTF با هسته های نسبت فشار بالا بهبود یافت.

ایمنی عملکردی

ایمنی عملکردی به بخشی از ایمنی عمومی یک سیستم یا قطعه ای از تجهیزات مربوط می شود. این بدان معناست که سیستم یا تجهیزات را می توان به درستی و بدون ایجاد خطر ، خطر ، آسیب یا جراحت کار کرد.

ایمنی عملکردی در صنعت هوافضا بسیار مهم است ، که اجازه هیچ گونه مصالحه و سهل انگاری را نمی دهد. از این نظر ، نهادهای نظارتی ، مانند آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) بازار هوافضا را با استانداردهای دقیق صدور گواهینامه تنظیم می کنند. این به منظور دستیابی و اطمینان از بالاترین سطح ممکن ایمنی است.

استانداردهای AS 9100 در آمریکا ، EN 9100 در بازار اروپا یا JISQ 9100 در آسیا به ویژه به صنعت هوافضا و هوانوردی می پردازد. اینها استانداردهایی هستند که برای ایمنی عملکردی وسایل نقلیه هوافضا کاربرد دارند. بنابراین برخی از شرکتها در صدور گواهینامه ، تأیید بازرسی و آزمایش وسایل نقلیه و قطعات یدکی تخصص دارند تا از رعایت مقررات مناسب اطمینان حاصل کنند.

اسپین آف ها

Spinoffs به هر فناوری اطلاق می شود که نتیجه مستقیم کدگذاری یا محصولات ایجاد شده توسط ناسا و طراحی مجدد برای مقاصد متناوب باشد.این پیشرفت های تکنولوژیکی یکی از نتایج اولیه صنعت هوافضا است ، با درآمد ۵٫۲ میلیارد دلار از طریق فناوری spinoff ، از جمله رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه.این برنامه های کاربردی در زمینه های مختلف از جمله دارو ، حمل و نقل ، انرژی ، کالاهای مصرفی ، ایمنی عمومی و موارد دیگر کاربرد دارند.ناسا گزارش سالیانه ای به نام “Spinoffs” منتشر می کند.

در مورد بسیاری از محصولات و مزایای خاص مناطق فوق الذکر در تلاش برای برجسته کردن برخی از روش های استفاده از بودجه.به عنوان مثال ، در جدیدترین نسخه این نشریه ، “Spinoffs 2015” ، آندوسکوپ ها به عنوان یکی از مشتقات پزشکی دستاوردهای هوافضا معرفی شده اند.این دستگاه با کاهش عوارض از طریق یک روش کم تهاجمی که باعث کوتاه شدن بستری شدن می شود ، جراحی مغز و اعصاب دقیق تر و متعاقباً مقرون به صرفه را امکان پذیر می کند.

جهت مطالعه موارد مرتبط با علوم هوافضا:

دیدگاهتان را بنویسید