صنایع شیمیایی

صنایع شیمیایی شامل شرکتهایی است که مواد شیمیایی صنعتی تولید می کنند. در مرکز اقتصاد مدرن جهان ، مواد اولیه (نفت ، گاز طبیعی ، هوا ، آب ، فلزات و مواد معدنی) را به بیش از ۷۰،۰۰۰ محصول مختلف تبدیل می کند. صنعت پلاستیک دارای همپوشانی است ، زیرا برخی از شرکت های شیمیایی پلاستیک و همچنین مواد شیمیایی تولید می کنند.

متخصصان مختلف در صنایع شیمیایی از جمله مهندسان شیمی ، شیمی دانان و تکنسین های آزمایشگاه درگیر هستند. از سال ۲۰۱۸ ، صنایع شیمیایی تقریباً ۱۵ درصد بخش اقتصادی تولید ایالات متحده را شامل می شود.

تاریخ

اگرچه مواد شیمیایی در طول تاریخ ساخته و مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما تولد صنایع شیمیایی سنگین (تولید مواد شیمیایی در مقادیر زیاد برای مصارف مختلف) همزمان با آغاز انقلاب صنعتی بود.

انقلاب صنعتی

یکی از اولین مواد شیمیایی که به مقدار زیاد از طریق فرآیندهای صنعتی تولید شد ، اسید سولفوریک بود. در سال ۱۷۳۶ ، داروساز Joshua Ward فرایندی را برای تولید خود ایجاد کرد که شامل گرم کردن نیترات بود و به گوگرد اجازه می داد تا اکسید شده و با آب ترکیب شود. این اولین تولید عملی اسید سولفوریک در مقیاس بزرگ بود. جان روباک و ساموئل گاربت اولین کسانی بودند که در سال ۱۷۴۹ یک کارخانه بزرگ در پرستونپانز اسکاتلند تأسیس کردند که از محفظه های تراکم سرب برای تولید اسید سولفوریک استفاده می کرد.
در اوایل قرن هجدهم ، پارچه با درمان ادرار کهنه یا شیر ترش و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید سفید شد ، که تنگنای شدیدی در تولید ایجاد کرد. استفاده از اسید سولفوریک به عنوان عامل موثرتر و همچنین آهک در اواسط قرن آغاز شد ، اما کشف پودر سفید کننده توسط چارلز تننت بود که باعث ایجاد اولین شرکت بزرگ صنعتی شیمیایی شد. پودر او با واکنش کلر با آهک خرد شده خشک ساخته شد و ثابت شد که یک محصول ارزان و موفق است. او کارخانه ای را در سنت رولوکس ، در شمال گلاسکو افتتاح کرد و تولید آن از ۵۲ تن در سال ۱۷۹۹ به تقریباً ۱۰ هزار تن در پنج سال بعد رسید.

خاکستر سودا از زمان های قدیم در تولید شیشه ، پارچه ، صابون و کاغذ استفاده می شده است و منبع پتاس به طور سنتی خاکستر چوب در اروپای غربی بوده است. در قرن هجدهم ، این منبع به دلیل جنگل زدایی غیر اقتصادی شد و آکادمی علوم فرانسه برای روش تولید قلیایی از نمک دریا (کلرید سدیم) ۲۴۰۰ لیور جایزه در نظر گرفت. فرآیند Leblanc در سال ۱۷۹۱ توسط Nicolas Leblanc ثبت شد که سپس یک کارخانه Leblanc در SaintDenis ساخت.وی به دلیل انقلاب فرانسه از دریافت جایزه خود محروم شد.

با این حال ، در بریتانیا بود که روند Leblanc واقعاً شروع شد.ویلیام لوش اولین آثار نوشابه را در بریتانیا در محل کار Losh ، Wilson و Bell در رودخانه Tyne در ۱۸۱۶ ساخت ، اما به دلیل تعرفه های زیاد بر تولید نمک تا سال ۱۸۲۴ در مقیاس کوچک باقی ماند. هنگامی که این تعرفه ها لغو شد ، نوشابه بریتانیایی صنعت توانست به سرعت گسترش یابد.

کارهای شیمیایی جیمز ماسپرات در لیورپول و مجموعه چارلز تننت در نزدیکی گلاسکو به بزرگترین مراکز تولید مواد شیمیایی در هر نقطه تبدیل شد. تا دهه ۱۸۷۰ ، میزان تولید نوشابه بریتانیایی سالانه ۲۰۰،۰۰۰ تن از مجموع سایر کشورها در جهان بیشتر بود.
این کارخانه های عظیم با بلوغ انقلاب صنعتی شروع به تولید تنوع بیشتری از مواد شیمیایی کردند. در ابتدا ، مقادیر زیادی زباله قلیایی از تولید سود به محیط زیست منتقل می شد و یکی از اولین قوانین زیست محیطی را که در سال ۱۸۶۳ تصویب شد ، تحریک می کند. این امر بازرسی دقیق کارخانه ها را در نظر گرفته و برای کسانی که بیش از حد مجاز هستند جریمه سنگینی وضع می کند. در مورد آلودگی به زودی روش هایی برای تولید محصولات جانبی مفید از قلیایی ابداع شد.

فرایند Solvay توسط شیمیدان صنعتی بلژیکی ارنست سولوی در سال ۱۸۶۱ توسعه یافت. در ۱۸۶۴ ، Solvay و برادرش آلفرد یک کارخانه در شهر شارلروا بلژیک ساختند و در سال ۱۸۷۴ ، آنها به یک کارخانه بزرگتر در نانسی ، فرانسه گسترش یافتند. روند جدید مقرون به صرفه تر و آلاینده تر از روش Leblanc بود و استفاده از آن گسترش یافت.

در همان سال ، لودویگ موند برای کسب حقوق استفاده از پروسه خود به Solvay سفر کرد و او و جان برونر شرکت Brunner ، Mond & Co را تأسیس کردند و یک کارخانه Solvay در وینینگتون انگلستان ساختند. موند در موفقیت فرآیند Solvay نقش موثری داشت. او بین سالهای ۱۸۷۳ و ۱۸۸۰ چندین اصلاح را انجام داد که محصولات جانبی را که می توانستند با استفاده از این فرآیند تولید انبوه کربنات سدیم را کند یا متوقف کنند حذف کرد.

تولید محصولات شیمیایی از سوخت های فسیلی در مقیاس وسیعی در اوایل قرن نوزدهم آغاز شد. ذغال سنگ ذغال سنگ و بقایای مشروب آمونیاکی تولید گاز زغال سنگ برای روشنایی گاز در سال ۱۸۲۲ در کارخانه شیمیایی Bonnington در ادینبورگ پردازش شد تا نفتا ، روغن زمین (بعداً کروزوت نامیده شود) ، زمین ، سیاه روشن (کربن سیاه) و سالک آمونیاک ( کلرید آمونیوم).کود سولفات آمونیوم ، روکش آسفالت جاده ، روغن کک و کک بعداً به خط تولید اضافه شد.

گسترش و بلوغ

در اواخر قرن ۱۹ شاهد انفجار در مقدار تولید و انواع مواد شیمیایی تولید شده بود. صنایع بزرگ شیمیایی نیز در آلمان و بعداً در ایالات متحده شکل گرفت.
در دهه ۱۸۴۰ او کارهای بزرگی را در نزدیکی لندن برای تولید سوپر فسفات آهک تأسیس کرد. فرآیندهای آتشفشان شدن لاستیک توسط چارلز گودیر در ایالات متحده و توماس هنکوک در انگلستان در دهه ۱۸۴۰ ثبت شد. اولین رنگ مصنوعی توسط ویلیام هنری پرکین در لندن کشف شد. او تا حدی آنیلین را به مخلوط خام تبدیل کرد که وقتی با الکل استخراج می شد ، ماده ای با رنگ بنفش شدید تولید می کرد.

و همچنین اولین عطرهای مصنوعی را تولید کرد. با این حال ، این صنعت آلمان بود که به سرعت شروع به تسلط بر زمینه رنگ های مصنوعی کرد. سه شرکت بزرگ BASF ، Bayer و Hoechst چند صد رنگ مختلف تولید کردند و تا سال ۱۹۱۳ ، صنعت آلمان تقریباً ۹۰ درصد از مواد رنگی جهان را تولید کرد و حدود ۸۰ درصد از تولیدات خود را به خارج از کشور فروخت.در ایالات متحده ، استفاده از الکتروشیمی هربرت هنری داو برای تولید مواد شیمیایی از آب نمک یک موفقیت تجاری بود که به ارتقای صنعت شیمیایی این کشور کمک کرد.

صنعت پتروشیمی را می توان در آثار نفتی جیمز یانگ در اسکاتلند و آبراهام پینئو گسنر در کانادا جستجو کرد. اولین پلاستیک توسط الکساندر پارکس ، متالورژیست انگلیسی اختراع شد. در سال ۱۸۵۶ ، وی پارکزین ، یک سلولوئید را بر اساس نیتروسلولز تحت درمان با انواع حلالها ثبت کرد.این ماده ، که در نمایشگاه بین المللی لندن ۱۸۶۲ به نمایش گذاشته شد ، بسیاری از کاربردهای مدرن زیبایی و کاربردی پلاستیک را پیش بینی می کرد. تولید صنعتی صابون از روغن های گیاهی توسط ویلیام لور و برادرش جیمز در سال ۱۸۸۵ در لنکاویر بر اساس فرایند شیمیایی مدرن ابداع شده توسط ویلیام هاف واتسون که از گلیسیرین و روغن های گیاهی استفاده می کرد ، آغاز شد.

در دهه ۱۹۲۰ ، شرکت های شیمیایی به گروه های بزرگ تبدیل شدند. IG Farben در آلمان ، Rhône-Poulenc در فرانسه و Imperial Chemical Industries در بریتانیا. Dupont در اوایل قرن ۲۰ در آمریکا به یک شرکت عمده شیمیایی تبدیل شد.

محصولات

پلیمرها و پلاستیک ها مانند پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، پلی وینیل کلراید ، پلی اتیلن ترفتالات ، پلی استایرن و پلی کربنات حدود ۸۰ درصد از تولیدات صنعت را در سراسر جهان تشکیل می دهند.این مواد اغلب به محصولات لوله فلوروپلیمر تبدیل می شوند و توسط صنعت برای حمل مواد بسیار خورنده استفاده می شوند.مواد شیمیایی در بسیاری از کالاهای مصرفی مختلف استفاده می شود ، اما از آنها در بسیاری از بخشهای مختلف دیگر نیز استفاده می شود. از جمله صنایع کشاورزی ، ساخت و ساز و خدمات.مشتریان عمده صنعتی شامل محصولات لاستیکی و پلاستیکی ، منسوجات ، پوشاک ، پالایش نفت ، خمیر و کاغذ و فلزات اولیه هستند. مواد شیمیایی تقریباً ۳ تریلیون دلار شرکت جهانی هستند و اتحادیه اروپا و شرکت های شیمیایی ایالات متحده بزرگترین تولیدکنندگان جهان هستند.

فروش صنایع شیمیایی را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد ، از جمله مواد شیمیایی اساسی (حدود ۳۵ تا ۳۷ درصد تولید دلار) ، علوم زندگی (۳۰ درصد) ، مواد شیمیایی تخصصی (۲۰ تا ۲۵ درصد) و محصولات مصرفی (حدود ۱۰ مورد). درصد). [۱۳]

بررسی اجمالی

مواد شیمیایی اساسی یا “مواد شیمیایی کالایی” یک دسته شیمیایی گسترده هستند که شامل پلیمرها ، پتروشیمی های فله و مواد واسطه ، سایر مشتقات و صنایع اولیه ، مواد شیمیایی معدنی و کودها می شود.

پلیمرها بزرگترین بخش درآمدزایی هستند و شامل همه دسته های پلاستیک و الیاف مصنوعی می شوند. بازارهای عمده پلاستیک ها بسته بندی هستند ، پس از آن ساخت خانه ، ظروف ، لوازم خانگی ، لوله ، حمل و نقل ، اسباب بازی ها و بازی ها.

بزرگترین محصول پلیمری ، پلی اتیلن (PE) ، عمدتا در فیلم های بسته بندی و بازارهای دیگر مانند بطری های شیر ، ظروف و لوله استفاده می شود.
پلی وینیل کلراید (PVC) ، یکی دیگر از محصولات با حجم بالا ، عمدتا برای لوله کشی برای بازارهای ساختمانی و همچنین جانبداری و تا حد بسیار کمتری برای حمل و نقل و بسته بندی مواد استفاده می شود.
پلی پروپیلن (PP) ، از نظر حجم مشابه PVC ، در بازارهای مختلف از بسته بندی ، لوازم و ظروف گرفته تا پوشاک و موکت استفاده می شود.
پلی استایرن (PS) ، یکی دیگر از پلاستیک های حجیم ، عمدتا برای لوازم و بسته بندی و همچنین اسباب بازی و تفریح ​​استفاده می شود.
الیاف برجسته ساخته شده توسط انسان شامل پلی استر ، نایلون ، پلی پروپیلن و اکریلیک است که کاربردهای آن شامل پوشاک ، اثاثیه منزل و سایر مصارف صنعتی و مصرفی است.
مواد اولیه اصلی پلیمرها پتروشیمی های فله مانند اتیلن ، پروپیلن و بنزن هستند.

مواد شیمیایی پتروشیمی و مواد شیمیایی میانی عمدتا از گاز مایع (LPG) ، گاز طبیعی و بخش نفت خام ساخته می شوند. محصولات با حجم زیاد شامل اتیلن ، پروپیلن ، بنزن ، تولوئن ، زایلن ، متانول ، مونومر وینیل کلراید (VCM) ، استایرن ، بوتادین و اتیلن اکسید است. این مواد شیمیایی اساسی یا کالایی ، مواد اولیه ای هستند که برای تولید بسیاری از پلیمرها و سایر مواد شیمیایی آلی پیچیده تر استفاده می شوند ، به ویژه آنهایی که برای استفاده در دسته مواد شیمیایی تخصصی ساخته شده اند.

سایر مشتقات و صنایع اصلی شامل لاستیک مصنوعی ، سورفکتانت ها ، رنگ ها و رنگدانه ها ، سقز ، رزین ها ، سیاه کربن ، مواد منفجره و محصولات لاستیکی است و حدود ۲۰ درصد از فروش خارجی مواد شیمیایی اساسی را شامل می شود.

مواد شیمیایی معدنی (حدود ۱۲ درصد از درآمد تولیدی) قدیمی ترین گروه شیمیایی را تشکیل می دهند. محصولات شامل نمک ، کلر ، سود سوزآور ، خاکستر سودا ، اسیدها (مانند اسید نیتریک ، اسید فسفریک و اسید سولفوریک) ، دی اکسید تیتانیوم و پراکسید هیدروژن است.

کودها کوچکترین گروه (حدود ۶ درصد) هستند و شامل فسفات ها ، آمونیاک و مواد شیمیایی پتاسیم هستند.

علوم زیستی

علوم زیستی (حدود ۳۰ درصد از درآمد دلاری صنایع شیمیایی) شامل مواد شیمیایی و بیولوژیکی متمایز ، داروسازی ، تشخیص ، محصولات بهداشتی حیوانات ، ویتامین ها و آفت کش ها است. در حالی که حجم آنها بسیار کمتر از سایر بخشهای شیمیایی است ، قیمت آنها بسیار بالا – بیش از ده دلار در هر پوند – نرخ رشد ۱٫۵ تا ۶ برابر تولید ناخالص داخلی و هزینه تحقیق و توسعه ۱۵ تا ۲۵ درصد فروش است. محصولات علوم زیستی معمولاً با مشخصات بسیار بالا تولید می شوند و توسط سازمان های دولتی مانند سازمان غذا و دارو به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرند. سموم دفع آفات ، همچنین “مواد شیمیایی حفاظتی محصول” نامیده می شوند ، حدود ۱۰ درصد از این دسته هستند و شامل علف کش ها ، حشره کش ها و قارچ کش ها هستند.

مواد شیمیایی تخصصی

مواد شیمیایی تخصصی ، دسته ای از مواد شیمیایی با ارزش نسبتاً بالا و با رشد سریع با بازارهای متنوع محصولات نهایی هستند. نرخهای معمول رشد یک تا سه برابر تولید ناخالص داخلی با قیمت بیش از یک دلار در هر پوند است. آنها به طور کلی با جنبه های نوآورانه خود مشخص می شوند. محصولات به جای آنچه که می توانند انجام دهند به فروش می رسند تا اینکه چه مواد شیمیایی داشته باشند. محصولات شامل مواد شیمیایی الکترونیکی ، گازهای صنعتی ، چسب ها و درزگیرها و همچنین روکش ها ، مواد شیمیایی تمیز کننده صنعتی و سازمانی و کاتالیزورها هستند.

در سال ۲۰۱۲ ، بدون احتساب مواد شیمیایی خوب ، ۵۴۶ میلیارد دلار بازار شیمیایی تخصصی جهان ۳۳٪ رنگ ، پوشش و درمان سطح ، ۲۷٪ پلیمر پیشرفته ، ۱۴٪ چسب و سیلانت ، ۱۳٪ افزودنی و ۱۳٪ رنگدانه و جوهر بود.

مواد شیمیایی تخصصی به عنوان مواد شیمیایی با اثر یا عملکرد به فروش می رسند. گاهی اوقات برخلاف “مواد شیمیایی خوب” که تقریباً همیشه محصولات تک مولکولی هستند ، مخلوطی از فرمول ها هستند.

محصولات مصرفی

محصولات مصرفی شامل فروش مستقیم مواد شیمیایی مانند صابون ، مواد شوینده و لوازم آرایشی است. نرخهای معمول رشد ۰٫۸ تا ۱٫۰ برابر تولید ناخالص داخلی است.

مصرف کنندگان به ندرت با مواد شیمیایی اساسی تماس می گیرند ، اما پلیمرها و مواد شیمیایی خاص موادی هستند که در همه جا در زندگی روزمره خود با آنها روبرو می شوند ، مانند پلاستیک ، مواد تمیز کننده ، لوازم آرایشی ، رنگ و روکش ، وسایل الکترونیکی ، خودروها و مواد مورد استفاده خانه های خود را بسازند.

این محصولات تخصصی توسط شرکت های شیمیایی در صنایع تولید کننده صنایع پایین دستی به عنوان آفت:

کش ها ، پلیمرهای خاص ، مواد شیمیایی الکترونیکی ، سورفکتانت ها ، مواد شیمیایی ساختمانی ، پاک کننده های صنعتی ، طعم ها و عطرها ، پوشش های تخصصی ، جوهرهای چاپ ، پلیمرهای محلول در آب ، افزودنی های غذایی ، مواد شیمیایی کاغذ به بازار عرضه می شوند. ، مواد شیمیایی میدان نفتی ، چسب های پلاستیکی ، چسب ها و درزگیرها ، مواد شیمیایی آرایشی ، مواد شیمیایی مدیریت آب ، کاتالیزورها ، مواد شیمیایی نساجی. شرکت های شیمیایی به ندرت این محصولات را مستقیماً به مصرف کننده عرضه می کنند.

هر سال ، شورای شیمی آمریکا حجم تولید ۱۰۰ ماده شیمیایی برتر ایالات متحده را جدول بندی می کند. در سال ۲۰۰۰ ، حجم کل تولید ۱۰۰ ماده شیمیایی برتر بالغ بر ۵۰۲ میلیون تن بود ، در حالی که در سال ۱۹۹۰ ۳۹۷ میلیون تن بود. مواد شیمیایی معدنی بیشترین حجم را دارند ، هرچند به دلیل قیمت پایین آنها از نظر درآمد دلار بسیار کمتر است. ۱۱ مورد از ۱۰۰ ماده شیمیایی در سال ۲۰۰۰ عبارت بودند از اسید سولفوریک (۴۴ میلیون تن) ، نیتروژن (۳۴) ، اتیلن (۲۸) ، اکسیژن (۲۷) ، آهک (۲۲) ، آمونیاک (۱۷) ، پروپیلن (۱۶) ، پلی اتیلن ( ۱۵) ، کلر (۱۳) ، اسید فسفریک (۱۳) و فسفات دی آمونیوم (۱۲).

شرکت ها ( فهرست بزرگترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی):

بزرگترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی امروزه شرکتهای جهانی با عملیات و کارخانه های بین المللی در کشورهای متعدد هستند. لیست ۲۵ شرکت برتر شیمیایی بر اساس فروش مواد شیمیایی در سال ۲۰۱۵ در زیر آمده است. (توجه: فروش مواد شیمیایی تنها بخشی از کل فروش برخی شرکت ها را شامل می شود.)

برترین شرکت های شیمیایی بر اساس فروش مواد شیمیایی در سال ۲۰۱۵٫

فن آوری

از دیدگاه مهندسان شیمی ، صنایع شیمیایی شامل استفاده از فرایندهای شیمیایی مانند واکنشهای شیمیایی و روشهای پالایش برای تولید طیف گسترده ای از مواد جامد ، مایع و گازی است. اکثر این محصولات برای تولید اقلام دیگر خدمت می کنند ، اگرچه تعداد کمتری مستقیماً به مصرف کنندگان می رسد. حلال ها ، آفت کش ها ، لیمو ، سودا و سیمان پرتلند چند نمونه از محصولات مورد استفاده مصرف کنندگان را ارائه می دهند.

این صنعت شامل تولیدکنندگان مواد شیمیایی معدنی و ارگانیک ، محصولات سرامیکی ، پتروشیمی ها ، محصولات شیمیایی شیمیایی ، پلیمرها و لاستیک (الاستومرها) ، روغن های شیمیایی (روغن ها ، چربی ها و موم ها) ، مواد منفجره ، عطر و طعم است. نمونه هایی از این محصولات در جدول زیر نشان داده شده است.
صنایع مرتبط شامل نفت ، شیشه ، رنگ ، جوهر ، درزگیر ، چسب ، داروسازی و فرآوری مواد غذایی است.

فرآیندهای شیمیایی مانند واکنش های شیمیایی در کارخانه های شیمیایی عمل می کنند تا مواد جدیدی در انواع رگهای واکنش ایجاد کنند. در بسیاری از موارد واکنشها در تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی در دماها و فشارهای بالا با استفاده از کاتالیزور انجام می شود. محصولات این واکنش ها با استفاده از تکنیک های مختلف از جمله تقطیر به ویژه تقطیر جزء ، رسوب ، تبلور ، جذب ، فیلتراسیون ، تصعید و خشک شدن جدا می شوند.

فرآیندها و محصول یا محصولات معمولاً در حین و بعد از تولید توسط ابزارهای اختصاصی و آزمایشگاههای کنترل کیفیت در محل مورد آزمایش قرار می گیرد تا از عملکرد ایمن اطمینان حاصل شود و اطمینان حاصل شود که محصول دارای مشخصات مورد نیاز است. سازمانهای بیشتری در صنعت برای حفظ کیفیت محصولات و استانداردهای تولید از نرم افزارهای سازگاری شیمیایی استفاده می کنند.بسته بندی و تحویل محصولات به روش های مختلفی از جمله خطوط لوله ، تانک ها و تانک ها (برای مواد جامد و مایعات) ، سیلندر ، طبل ، بطری و جعبه انجام می شود. شرکتهای شیمیایی اغلب یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای توسعه و آزمایش محصولات و فرآیندها دارند. این تسهیلات ممکن است شامل کارخانه های آزمایشی باشد و این گونه امکانات تحقیقاتی ممکن است در مکانی جدا از کارخانه (های) تولیدی واقع شوند.

تولید مواد شیمیایی جهان

مقیاس تولید مواد شیمیایی از بزرگترین حجم (پتروشیمی و مواد شیمیایی کالایی) ، تا مواد شیمیایی تخصصی و کوچکترین و مواد شیمیایی خوب سازماندهی می شود.

واحدهای تولید پتروشیمی و شیمیایی کالا در کل کارخانه های فرآوری مداوم تک محصول هستند. همه مواد شیمیایی پتروشیمی یا کالایی در یک مکان واحد ساخته نمی شوند ، اما گروهی از مواد مرتبط اغلب باعث ایجاد همزیستی صنعتی و همچنین بهره وری مواد ، انرژی و مصارف و سایر مقیاس های اقتصادی می شوند.

این مواد شیمیایی که در بزرگترین مقیاس تولید می شوند در چند مکان تولید در سراسر جهان تولید می شوند ، به عنوان مثال در تگزاس و لوئیزیانا در امتداد ساحل خلیج ایالات متحده ، در Teesside (انگلستان) و در روتردام در هلند. مکانهای بزرگ تولید اغلب دارای مجموعه ای از واحدهای تولیدی هستند که خدمات و زیرساخت های وسیعی مانند نیروگاهها ، تأسیسات بندری ، پایانه های راه و راه آهن را به اشتراک می گذارند. برای نشان دادن خوشه بندی و یکپارچگی ذکر شده در بالا ، حدود ۵۰ درصد از مواد شیمیایی پتروشیمی و کالایی انگلستان توسط خوشه صنعت صنایع شمال شرقی انگلستان در Teesside تولید می شود.

مواد شیمیایی تخصصی و تولید مواد شیمیایی خوب بیشتر در فرایندهای دسته ای مجزا ساخته می شوند. این تولید کنندگان اغلب در مکانهای مشابه یافت می شوند ، اما در بسیاری از موارد آنها را در پارکهای تجاری چند بخشی می توان یافت.

قاره ها و کشورها

در ایالات متحده ۱۷۰ شرکت بزرگ شیمیایی وجود دارد.آنها در سطح بین المللی با بیش از ۲۸۰۰ تأسیسات در خارج از ایالات متحده و ۱۷۰۰ شرکت تابعه یا وابسته خارجی فعالیت می کنند. تولید شیمیایی ایالات متحده ۷۵۰ میلیارد دلار در سال است. صنعت ایالات متحده مازاد تجاری زیادی را ثبت کرده و بیش از یک میلیون نفر را تنها در ایالات متحده مشغول به کار کرده است. صنایع شیمیایی همچنین دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در تولید است و سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار برای کاهش آلودگی هزینه می کند.

در اروپا بخش شیمیایی ، پلاستیک و لاستیک یکی از بزرگترین بخشهای صنعتی است. از سال ۲۰۰۰ بخش شیمیایی به تنهایی ۲/۳ از کل مازاد تجاری تولید را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۱۲ ، بخش شیمیایی ۱۲ درصد از ارزش افزوده صنعت تولیدی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. اروپا با ۴۳ of از صادرات جهان و ۳۷ of از واردات جهان ، بزرگترین منطقه تجارت مواد شیمیایی جهان است ، اگرچه آخرین داده ها نشان می دهد که آسیا با ۳۴ of از صادرات و ۳۷ of از واردات پیشی گرفته است. با این وجود ، اروپا همچنان مازاد تجاری خود را با تمام مناطق جهان به جز ژاپن و چین دارد که در سال ۲۰۱۱ تراز تجاری شیمیایی وجود داشت. مازاد تجاری اروپا با بقیه جهان امروز ۴۱٫۷ میلیارد یورو است.

طی ۲۰ سال بین ۱۹۹۱ و ۲۰۱۱ ، صنایع شیمیایی اروپا شاهد افزایش ۲۹۵ میلیارد یورویی خود به ۵۳۹ میلیارد یورو بودند که تصویری از رشد مداوم است. با وجود این سهم صنعت اروپا از بازار شیمیایی جهان از ۳۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. این امر ناشی از افزایش عظیم تولید و فروش در بازارهای نوظهور مانند هند و چین است.داده ها نشان می دهد که ۹۵ this از این تأثیر تنها از چین است. در سال ۲۰۱۲ داده های شورای صنایع شیمیایی اروپا نشان می دهد که پنج کشور اروپایی ۷۱ درصد از فروش مواد شیمیایی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. اینها آلمان ، فرانسه ، انگلستان ، ایتالیا و هلند هستند.

صنایع شیمیایی در چین ، هند ، کره ، خاورمیانه ، آسیای جنوب شرقی ، نیجریه و برزیل شاهد رشد بوده است. این رشد ناشی از تغییرات موجودی و قیمت مواد اولیه ، هزینه نیروی کار و انرژی ، نرخ های مختلف رشد اقتصادی و فشارهای زیست محیطی است.

همانطور که شرکتها به عنوان تولیدکنندگان اصلی صنایع شیمیایی ظهور می کنند ، ما همچنین می توانیم در مقیاس جهانی تری نحوه رتبه بندی کشورهای صنعتی را با توجه به میلیاردها دلار تولیدی که یک کشور یا منطقه می تواند صادر کند ، بررسی کنیم. اگرچه تجارت شیمی در سطح جهانی است ، اما بخش عمده ای از تولید شیمیایی ۳٫۷ تریلیون دلاری جهان تنها توسط تعداد انگشت شماری از کشورهای صنعتی انجام می شود. ایالات متحده به تنهایی ۶۸۹ میلیارد دلار معادل ۱۸٫۶ درصد از کل تولید شیمیایی جهان در سال ۲۰۰۸ تولید کرده است.

جهت مطالعه موارد مرتبط با صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر: