روغن ها (Oils)

روغن هر ماده شیمیایی غیر قطبی است که در دمای محیط یک مایع چسبناک است و هم آبگریز است (با آب مخلوط نمی شود ، به معنای واقعی کلمه “ترس از آب” است) و هم چربی دوست (مخلوط با روغن های دیگر ، به معنای واقعی کلمه “عاشق چربی”). روغن ها دارای کربن و هیدروژن بالایی هستند و معمولاً قابل اشتعال و فعال سطحی هستند. بیشتر روغنها لیپیدهای غیر اشباع هستند که در دمای اتاق مایع هستند.

تعریف کلی روغن

شامل دسته ای از ترکیبات شیمیایی است که ممکن است از نظر ساختار ، خواص و کاربردها به هم مرتبط نباشند. روغنها ممکن است منشأ حیوانی ، گیاهی یا پتروشیمی داشته و فرار یا غیر فرار باشند.  آنها برای غذا (به عنوان مثال ، روغن زیتون) ، سوخت (به عنوان مثال ، روغن حرارتی) ، اهداف پزشکی (به عنوان مثال ، روغن معدنی) ، روغن کاری (به عنوان مثال روغن موتور) ، و تولید انواع مختلف رنگ ، پلاستیک و سایر مواد استفاده می شوند. به روغن های مخصوص تهیه شده در برخی مراسم و مناسک مذهبی به عنوان مواد پاک کننده استفاده می شود.

علم اشتقاق لغات

واژه روغن برای اولین بار در انگلیسی ۱۱۷۶ تأیید شد ، از روغن فرانسوی قدیمی ، از لاتین oleum ، که به نوبه خود از یونانی ἔλαιον (elaion) ، “روغن زیتون ، روغن”و آن از ἐλαία (elaia) آمده است. ، “درخت زیتون” “میوه زیتون”.اولین اشکال مورد تایید این کلمه عبارتند از یونانی میکینی  ، e-ra-wo و  ، e-rai-wo ، که با خط هجایی خط B نوشته شده است.

انواع روغن های ارگانیک

روغنهای ارگانیک در تنوع چشمگیری توسط گیاهان ، حیوانات و سایر موجودات از طریق فرآیندهای متابولیکی طبیعی تولید می شوند. لیپید یک اصطلاح علمی برای اسیدهای چرب ، استروئیدها و مواد شیمیایی مشابه است که اغلب در روغنهای تولید شده توسط موجودات زنده یافت می شود ، در حالی که روغن به مخلوط کلی از مواد شیمیایی اشاره دارد. روغنهای ارگانیک ممکن است حاوی مواد شیمیایی دیگری به جز لیپیدها باشند ، از جمله پروتئین ، موم (دسته ای از ترکیبات با خواص شبیه روغن که در دمای معمولی جامد هستند) و آلکالوئیدها.

لیپیدها را می توان بر اساس ساختار موجود در بدن ، ساختار شیمیایی و حلالیت محدود آنها در آب در مقایسه با روغن ها طبقه بندی کرد. آنها کربن و هیدروژن بالایی دارند و اکسیژن آنها در مقایسه با سایر ترکیبات آلی و مواد معدنی به میزان قابل توجهی کم است. آنها معمولاً مولکولهای غیر قطبی هستند ، اما ممکن است شامل مناطق قطبی و غیر قطبی مانند فسفولیپیدها و استروئیدها باشند.

روغنهای معدنی

نفت خام یا نفت و اجزای تصفیه شده آن که در مجموع پتروشیمی نامیده می شوند ، منابع بسیار مهمی در اقتصاد مدرن هستند. نفت خام از مواد آلی فسیل شده باستانی مانند زئوپلانکتون و جلبک ها سرچشمه می گیرد که فرآیندهای ژئوشیمیایی آنها را به نفت تبدیل می کند.

نام “روغن معدنی” یک نام اشتباه است ، زیرا مواد معدنی منبع روغن نیستند – گیاهان و حیوانات قدیمی هستند. روغن معدنی ارگانیک است. با این حال ، این روغن به جای “روغن ارگانیک” به عنوان “روغن معدنی” طبقه بندی می شود زیرا منشاء آلی آن از راه دور است (و در زمان کشف آن ناشناخته بود) ، و زیرا در مجاورت صخره ها ، تله های زیرزمینی و ماسه ها روغن معدنی همچنین به چند تقطیر خاص نفت خام اشاره دارد.

برنامه های کاربردی

آشپزی روغن پخت و پز

چندین روغن گیاهی و حیوانی خوراکی و همچنین چربی ها برای اهداف مختلف در پخت و پز و تهیه غذا استفاده می شود. به ویژه ، بسیاری از غذاها در روغن بسیار داغتر از آب جوش سرخ می شوند. روغنها همچنین برای طعم دادن و اصلاح بافت غذاها (به عنوان مثال همزن سرخ کرده) استفاده می شود. روغن های پخت و پز یا از چربی حیوانی ، به عنوان کره ، گوشت خوک و انواع دیگر ، یا روغن های گیاهی از زیتون ، ذرت ، آفتابگردان و بسیاری دیگر از گونه ها گرفته می شود.

لوازم آرایشی

روغن ها به موها زده می شوند تا ظاهری درخشان داشته باشند ، از گره خوردن و زبری جلوگیری کرده و موها را تثبیت کرده و رشد را تقویت کنند. به نرم کننده مو مراجعه کنید.

دین

روغن در طول تاریخ به عنوان یک رسانه مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است. اغلب از آن به عنوان یک عامل تصفیه کننده روح یاد می شود و برای اهداف مسح استفاده می شود. به عنوان یک مثال خاص ، روغن مسح مقدس یک مایع آیینی مهم برای یهودیت و مسیحیت بوده است.

رنگ آمیزی نقاشی (رنگ روغن)

رنگدانه های رنگی به راحتی در روغن معلق می شوند و به همین دلیل به عنوان محیطی مناسب برای رنگ ها مناسب هستند. قدیمی ترین نقاشی های رنگی موجود در روغن مربوط به ۶۵۰ بعد از میلاد است.

انتقال گرما (روغن ترانسفورماتور)

روغن ها به عنوان خنک کننده در خنک کننده روغن ، به عنوان مثال در ترانسفورماتورهای الکتریکی استفاده می شوند. روغنهای انتقال حرارت هم به عنوان مایع خنک کننده (به سرمایش روغن مراجعه کنید) ، هم برای گرمایش (به عنوان مثال در بخاری های روغن) و هم در سایر کاربردهای انتقال حرارت استفاده می شود.

روغن کاری

با توجه به غیر قطبی بودن آنها ، روغن ها به راحتی به مواد دیگر نمی چسبند. این آنها را به عنوان روان کننده برای مقاصد مختلف مهندسی مفید می کند. روغن های معدنی بیشتر از روغن های بیولوژیکی به عنوان روان کننده ماشین استفاده می شوند. روغن نهنگ برای روغن کاری ساعت ها ترجیح داده می شود ، زیرا تبخیر نمی شود و گرد و غبار باقی می ماند ، اگرچه استفاده از آن در ایالات متحده در سال ۱۹۸۰ ممنوع شد. 

این یک افسانه طولانی مدت است که اسپرماته از نهنگ ها هنوز به دلیل دمای انجماد بسیار پایین در پروژه های ناسا مانند تلسکوپ هابل و کاوشگر وویجر استفاده می شود. اسپرماستی در واقع یک روغن نیست ، بلکه بیشتر مخلوطی از استرهای موم است و هیچ مدرکی مبنی بر استفاده ناسا از روغن نهنگ وجود ندارد.

سوخت

برخی از روغن ها به صورت مایع یا آئروسل می سوزند ، نور و گرما تولید می کنند که می تواند مستقیماً مورد استفاده قرار گیرد یا به اشکال دیگر انرژی مانند برق یا کار مکانیکی تبدیل شود. به منظور دستیابی به بسیاری از روغن های سوخت ، نفت خام از زمین پمپ می شود و از طریق نفتکش یا خط لوله به پالایشگاه نفت منتقل می شود.

در آنجا ، از نفت خام به سوخت دیزل (پترو دیزل) ، اتان (و دیگر آلکانهای زنجیره کوتاه) ، روغن های سوختی (سنگین ترین سوخت های تجاری ، مورد استفاده در کشتی ها/کوره ها) ، بنزین (بنزین) ، سوخت جت ، نفت سفید ، تبدیل می شود. بنزن (از لحاظ تاریخی) و گاز مایع. یک بشکه نفت خام ۴۲ گالنی (۳۵ ایمپال گالری ؛ ۱۶۰ لیتر) تقریبا ۱۰ گالن آمریکایی (۸٫۳ ایمپال گالن ؛ ۳۸ لیتر) دیزل ، ۴ گالن آمریکایی (۳٫۳ ایمپال گالری ؛ ۱۵ لیتر) سوخت جت ، ۱۹ گالن آمریکا (۱۶ ایمپال گال ؛ ۷۲ لیتر) بنزین ، ۷ گالن امریکا (۵٫۸ گال گال ؛ ۲۶ لیتر) از محصولات دیگر ، ۳ گالن امریکا (۲٫۵ لیتر گالن ؛ ۱۱ لیتر) بین روغن سوخت سنگین و گازهای مایع نفتی تقسیم شده ، ۲ گالن ایالات متحده (۱٫۷ imp gal ؛ ۷٫۶ L) روغن گرمایش. کل تولید یک بشکه نفت خام در محصولات مختلف منجر به افزایش ۴۵ گالن آمریکا (۳۷ imp gal ؛ ۱۷۰ L) می شود.

در قرن های ۱۸ و ۱۹ ، روغن نهنگ معمولاً برای لامپ ها استفاده می شد که با گاز طبیعی و سپس برق جایگزین شد.

مواد اولیه شیمیایی

نفت خام را می توان به طیف گسترده ای از هیدروکربن های جزء تصفیه کرد. پتروشیمی ها اجزای تصفیه شده نفت خام و محصولات شیمیایی حاصل از آنها هستند. آنها به عنوان شوینده ، کود ، دارو ، رنگ ، پلاستیک ، الیاف مصنوعی و لاستیک مصنوعی استفاده می شوند.روغن های آلی یکی دیگر از مواد اولیه مهم شیمیایی به ویژه در شیمی سبز است.

جهت مطالعه موارد مرتبط با صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید