ارزهای دیجیتال (Digital currency)

ارز دیجیتال (پول دیجیتالی ، پول الکترونیکی یا ارز الکترونیکی) عبارت است از هرگونه پول ، پول یا دارایی شبیه پول که عمدتاً در سیستم های کامپیوتری دیجیتالی مدیریت ، ذخیره یا مبادله می شود ، به ویژه از طریق اینترنت. انواع ارزهای دیجیتال شامل ارز رمزنگاری شده ، ارز مجازی و ارز دیجیتال بانک مرکزی است. ارز دیجیتال ممکن است در پایگاه داده توزیع شده در اینترنت ، پایگاه داده رایانه ای الکترونیکی متمرکز متعلق به شرکت یا بانک ، در فایل های دیجیتالی یا حتی در کارت با ارزش ذخیره شده ثبت شود. 

ارزهای دیجیتال ویژگی هایی شبیه به ارزهای سنتی دارند ، اما عموماً بر خلاف ارزهای اسکناس چاپ شده یا سکه های ضرب شده ، شکل فیزیکی ندارند. این فقدان شکل فیزیکی امکان معاملات تقریباً آنی از طریق اینترنت را می دهد و هزینه مربوط به توزیع اسکناس و سکه را حذف می کند. ارزهای مجازی که معمولاً توسط یک نهاد دولتی صادر نمی شوند ، یک مناقصه قانونی محسوب نمی شوند و انتقال مالکیت را از طریق مرزهای دولتی امکان پذیر می سازند.

این نوع ارزها ممکن است برای خرید کالاها و خدمات فیزیکی استفاده شوند ، اما ممکن است به جوامع خاصی مانند استفاده در بازی آنلاین محدود شود.

پول دیجیتالی می تواند متمرکز باشد ، جایی که کنترل مرکزی بر عرضه پول (به عنوان مثال ، بانک) وجود دارد ، یا غیر متمرکز ، جایی که کنترل عرضه پول از پیش تعیین شده یا به صورت دموکراتیک مورد توافق قرار گرفته است.

تاریخ

در سال ۱۹۸۳ ، مقاله تحقیقی توسط دیوید چوم ایده پول نقد دیجیتال را مطرح کرد.در سال ۱۹۸۹ ، وی DigiCash ، یک شرکت پول نقد الکترونیکی را در آمستردام تاسیس کرد تا ایده ها را در تحقیقات خود تجاری کند.در سال ۱۹۹۸ اعلام ورشکستگی کرد.

طلای الکترونیکی اولین پول رایج اینترنتی بود که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و قبل از تعطیلی دولت ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به چند میلیون کاربر رسید. طلای الکترونیکی از سوی مقامات آمریکایی و دانشگاهها به عنوان “ارز دیجیتالی” شناخته شده است.در سال ۱۹۹۷ ، کوکاکولا پیشنهاد خرید از دستگاه های فروش را با استفاده از پرداخت های تلفن همراه داد.PayPal خدمات خود را با دلار آمریکا در سال ۱۹۹۸ راه اندازی کرد.

در سال ۲۰۰۹ ، بیت کوین راه اندازی شد ، که شروع ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین بدون سرور مرکزی و دارایی های ملموس ذخیره شده بود. همچنین به عنوان ارزهای رمزنگاری شده ، ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین در برابر تلاش دولت برای تنظیم آنها مقاوم هستند ، زیرا هیچ سازمان مرکزی یا شخصی با قدرت خاموش کردن آنها وجود ندارد.

منشا ارزهای دیجیتال به حباب Dot-com در دهه ۱۹۹۰ برمی گردد. یکی دیگر از خدمات ارزهای دیجیتال شناخته شده ، Liberty Reserve بود که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد. این اجازه می دهد تا کاربران دلار یا یورو را به Liberty Reserve Dollars یا یورو تبدیل کرده و آنها را آزادانه با هزینه ۱٪ با یکدیگر مبادله کنند.

چندین عملیات ارز دیجیتال برای استفاده در طرح های Ponzi و پولشویی مشهور بود و توسط دولت ایالات متحده به دلیل فعالیت بدون مجوز MSB تحت پیگرد قرار گرفت.سکه های Q یا سکه های QQ ، به عنوان یک نوع ارز دیجیتال مبتنی بر کالا در بستر پیام رسانی Tencent QQ مورد استفاده قرار گرفت و در اوایل سال ۲۰۰۵ ظهور کرد. سکه های Q در چین آنقدر موثر بودند که گفته می شد بر پول یوان چین بی ثبات کننده بود. به دلیل حدس و گمان.علاقه اخیر به ارزهای رمزنگاری شده باعث افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال شده است ، به طوری که بیت کوین در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تبدیل به پرکاربردترین و پذیرفته ترین ارز دیجیتال شد.

انواع فرعی ارزهای دیجیتال و مقایسه

ارز دیجیتال به عنوان یک نوع خاص و به عنوان یک نام گروه متا

ارز دیجیتال اصطلاحی است که به نوع خاصی از ارزهای الکترونیکی با ویژگی های خاص اشاره دارد. ارز دیجیتال همچنین اصطلاحی است که شامل گروههای فرعی از انواع زیرمجموعه ارزهای دیجیتال می شود ، معنای خاص را فقط می توان در مورد قانونی یا زمینه ای خاص تعیین کرد. از نظر حقوقی و فنی ، در حال حاضر بیشمار تعاریف قانونی از ارز دیجیتال و بسیاری از انواع فرعی ارزهای دیجیتال وجود دارد. با ترکیب ویژگی های مختلف ممکن ، تعداد زیادی پیاده سازی وجود دارد که بسیاری از انواع فرعی ارز دیجیتال را ایجاد می کند.

بسیاری از حوزه های قضایی دولتی تعریف منحصر به فرد خود را برای ارزهای دیجیتال ، ارزهای مجازی ، ارزهای رمزنگاری شده ، پول الکترونیکی ، پول شبکه ، پول الکترونیکی و سایر انواع ارزهای دیجیتالی به کار گرفته اند. در هر حوزه قضایی خاص دولتی ، آژانس ها و تنظیم کننده های مختلف بر اساس ویژگی های خاص یک نوع ارز یا نوع فرعی ، معانی متفاوت و اغلب متناقضی را برای انواع مختلف ارزهای دیجیتال تعریف می کنند.

ارز دیجیتال در مقابل ارز مجازی

یک ارز مجازی در سال ۲۰۱۲ توسط بانک مرکزی اروپا به عنوان “نوعی پول دیجیتالی غیرقابل کنترل ، که توسط توسعه دهندگان آن منتشر و کنترل می شود ، و در بین اعضای یک جامعه مجازی خاص مورد استفاده قرار می گیرد” تعریف شده است.وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ آن را دقیقتر به عنوان “وسیله مبادله ای که در برخی از محیطها مانند یک ارز عمل می کند ، اما همه ویژگیهای ارز واقعی را ندارد” تعریف کرد. وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنین اظهار داشت که “ارز مجازی در هیچ حوزه قضایی از وضعیت قانونی مناقصه برخوردار نیست.” 

بر اساس گزارش بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵ “طرح های ارز مجازی-تجزیه و تحلیل بیشتر” ، ارز مجازی نمایشی دیجیتالی از ارزش است که توسط بانک مرکزی ، موسسه اعتباری یا موسسه پول الکترونیکی صادر نشده است ، که در برخی شرایط می تواند به عنوان جایگزینی برای پول استفاده می شود.

در گزارش قبلی اکتبر ۲۰۱۲ ، ارز مجازی به عنوان یک نوع پول دیجیتالی بدون قاعده تعریف شده بود که توسط توسعه دهندگان آن صادر و کنترل می شد و در بین اعضای یک جامعه مجازی خاص مورد استفاده قرار می گرفت و پذیرفته می شد.

بر اساس گزارش بانک های تسویه حساب بین المللی در ماه نوامبر ۲۰۱۵ “ارزهای دیجیتال” ، این دارایی به صورت دیجیتالی ارائه شده و دارای برخی ویژگی های پولی است.ارز دیجیتال را می توان به یک ارز دولتی تبدیل کرد و توسط ناشری که وظیفه بازپرداخت پول دیجیتال را به صورت نقدی دارد ، صادر کرد.

در این صورت ، ارز دیجیتال نشان دهنده پول الکترونیکی (پول الکترونیکی) است. ارزهای دیجیتالی که در واحد های ارزش خاص خود یا با انتشار غیر متمرکز یا خودکار منتشر می شوند ، به عنوان یک ارز مجازی در نظر گرفته می شوند. به این ترتیب ، بیت کوین یک ارز دیجیتالی است اما نوعی ارز مجازی نیز محسوب می شود. بیت کوین و جایگزین های آن بر اساس الگوریتم های رمزنگاری است ، بنابراین به این نوع ارزهای مجازی ارزهای رمزنگاری شده نیز گفته می شود.

ارز دیجیتال در مقابل ارز رمزنگاری شده

ارز رمزپایه یک نوع فرعی از ارزهای دیجیتالی و یک دارایی دیجیتالی است که بر رمزنگاری متکی است تا امضای دیجیتالی انتقال دارایی ها ، شبکه های همتا به همتا و تمرکززدایی را با هم زنجیره کند. در برخی موارد از یک طرح اثبات کار یا اثبات سهام برای ایجاد و مدیریت ارز استفاده می شود.ارزهای رمزنگاری شده می توانند به سیستم های پول الکترونیکی غیرمتمرکز اجازه دهند. هنگامی که با بلاک چین اجرا می شود ، سیستم دفتر کل یا سیستم نگهداری سوابق از رمزنگاری برای ویرایش قطعات جداگانه ورودی های پایگاه داده استفاده می کند که در سرورهای جداگانه توزیع شده اند. اولین و محبوب ترین سیستم بیت کوین است ، یک سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا بر اساس رمزنگاری.

ارز دیجیتال در مقابل ارز سنتی

بیشتر منابع سنتی پول ، پول بانکی است که روی رایانه نگهداری می شود. آنها در برخی موارد ارز دیجیتال محسوب می شوند. می توان استدلال کرد که جامعه فاقد نقد ما به این معناست که همه ارزها تبدیل به ارزهای دیجیتالی می شوند ، اما به عنوان چنین ارزشی به ما ارائه نمی شوند.

انواع سیستم ها

سیستم های متمرکز انتقال وجوه الکترونیکی

ارز را می توان به صورت الکترونیکی با استفاده از کارت های بدهی و کارت های اعتباری با استفاده از انتقال وجوه الکترونیکی در محل فروش مبادله کرد.

کیف پول های دیجیتال موبایل

تعدادی از سیستم های پول الکترونیکی از انتقال پرداخت بدون تماس برای تسهیل پرداخت آسان و اطمینان بیشتر به گیرنده در عدم رهایی کیف پول الکترونیکی خود در طول معامله استفاده می کنند.

در سال ۱۹۹۴ موندکس و بانک ملی وست مینستر یک “کیف الکترونیکی” به ساکنان سویندون ارائه کردند
در سال ۲۰۰۵ Telefónica و BBVA Bank یک سیستم پرداخت در اسپانیا موسوم به Mobipay  راه اندازی کردند که از امکانات ساده پیام کوتاه تلفن های ویژه ای که برای خدمات پرداخت شده شامل تاکسی و شارژ تلفن های پیش پرداخت از طریق جریان BBVA استفاده می شد ، استفاده می کرد. بدهی حساب بانکی
در ژانویه ۲۰۱۰ ، Venmo به عنوان یک سیستم پرداخت تلفن همراه از طریق پیام کوتاه راه اندازی شد ، که به یک برنامه اجتماعی تبدیل شد که در آن دوستان می توانند هزینه های جزئی مانند فنجان قهوه ، اجاره و پرداخت سهم از صورتحساب رستوران را هنگامی که کیف پول خود را فراموش کرده اند به یکدیگر پرداخت کنند.

این مورد در بین دانشجویان کالج محبوب است ، اما دارای برخی مسائل امنیتی است.این می تواند به یک حساب بانکی ، کارت اعتباری/بدهی متصل شود یا دارای ارزش بارگذاری شده باشد تا میزان ضرر در صورت نقض امنیت محدود شود. کارتهای اعتباری و کارتهای نقدی غیر عمده دارای ۳٪ هزینه پردازش هستند.
در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱ ، Google Wallet در ایالات متحده منتشر شد تا حمل همه کارت های اعتباری/نقدی شخص را بر روی تلفن آسان کند.
در سال ۲۰۱۲ O2 ایرلند (متعلق به Telefónica) Easytrip را برای پرداخت عوارض جاده ای که به حساب تلفن همراه یا اعتبار پیش پرداخت شارژ می شد راه اندازی کرد.
O2 انگلستان کیف پول O2 را تقریباً در همان زمان اختراع کرد. کیف پول را می توان با حساب های بانکی یا کارت های معمولی شارژ کرد و توسط خرده فروشان شرکت کننده با استفاده از تکنیکی که به عنوان “پیام های پول” شناخته می شود ، تخلیه می شود. این سرویس در سال ۲۰۱۴ بسته شد.

در ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ ، Apple Pay در رویداد iPhone 6 معرفی شد. در اکتبر ۲۰۱۴ به عنوان یک به روز رسانی برای کار بر روی iPhone 6 و Apple Watch منتشر شد. بسیار شبیه به Google Wallet است ، اما فقط برای دستگاه های اپل. 

سیستم های غیر متمرکز

ارزهای دیجیتال در برخی موارد به عنوان یک سیستم غیر متمرکز از هر ترکیبی از انتشار ارز ، سابقه مالکیت ، مجوز و اعتبار انتقال مالکیت و ذخیره ارز استفاده شده است.

از نظر بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) ، “این طرح ها بین کاربران بر اساس موقعیت مکانی تمایز قائل نمی شوند و بنابراین اجازه می دهند ارزش بین کاربران در خارج از مرزها منتقل شود. علاوه بر این ، سرعت یک معامله منوط به محل پرداخت کننده نیست. و دریافت کننده. “

حقوق

از سال ۲۰۰۱ ، اتحادیه اروپا دستورالعمل پول الکترونیکی “در مورد پیگیری ، پیگیری و نظارت محتاطانه بر فعالیت موسسات پول الکترونیکی” را که آخرین بار در سال ۲۰۰۹ اصلاح شده است ، اجرا کرده است.از آنجا که تماس هایی در ارتباط با دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا ۲۰۰۷ به نفع ادغام موسسات پرداخت و موسسات پول الکترونیکی وجود دارد ، تردیدهایی در مورد ماهیت واقعی پول الکترونیکی اتحادیه اروپا ایجاد شده است. چنین ادغامی می تواند به این معنا باشد که پول الکترونیکی دارای ماهیتی مشابه پول بانک یا پول کتاب مقدس است.

در ایالات متحده ، پول الکترونیکی مطابق ماده ۴A قانون تجارت یکنواخت برای معاملات عمده فروشی و قانون انتقال وجوه الکترونیکی برای معاملات مصرف کننده اداره می شود. مسئولیت تأمین کننده و مسئولیت مصرف کننده تحت مقررات E تنظیم می شود.

Frankfurt, Hesse, Germany – April 17, 2018: Many coins of various cryptocurrencies

مقررات

ارزهای مجازی چالش هایی را برای بانک های مرکزی ، تنظیم کننده های مالی ، ادارات یا وزارتخانه های دارایی و همچنین مقامات مالی و مراجع آماری ایجاد می کند.

فرزندخواندگی توسط دولتها

از سال ۲۰۱۶ ، بیش از ۲۴ کشور در حال سرمایه گذاری در فناوری های دفتر کل توزیع شده (DLT) با ۱٫۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستند. علاوه بر این ، بیش از ۹۰ بانک مرکزی درگیر بحث های DLT هستند ، از جمله پیامدهای ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی.

سیستم کارت هشت پا هنگ کنگ: در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک کیف الکترونیکی برای حمل و نقل عمومی راه اندازی شد ، موفق ترین و بالغ ترین اجرای کارت های هوشمند بدون تماس است که برای پرداخت های حمل و نقل جمعی استفاده می شود. تنها پس از ۵ سال ، ۲۵ درصد از تراکنش های کارت اختاپوس ارتباطی با ترانزیت ندارد و توسط بیش از ۱۶۰ تاجر پذیرفته می شود.

سیستم کارت Oyster London Transport : Oyster یک کارت هوشمند پلاستیکی است که می تواند اعتبارات پرداختی ، کارت های مسافرتی و بلیط های فصل اتوبوس و تراموا را در خود جای دهد. یک کارت صدف می تواند برای سفر در اتوبوس ، لوله ، تراموا ، DLR ، London Overground و اکثر خدمات ریلی ملی در لندن استفاده شود.

FeliCa ژاپن: یک کارت هوشمند RFID بدون تماس ، که به طرق مختلف مانند سیستم های تهیه بلیط برای حمل و نقل عمومی ، پول الکترونیکی و کلیدهای درهای محل سکونت استفاده می شود.

Chipknip هلند: به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی که در هلند استفاده می شود ، تمام کارت های خودپرداز صادر شده توسط بانک های هلندی دارای ارزش قابل بارگیری از طریق ایستگاه های بارگیری Chipknip هستند. برای افرادی که بانک ندارند ، کارت های پیش پرداخت Chipknip را می توان در مکان های مختلف هلند خریداری کرد. از ۱ ژانویه ۲۰۱۵ ، پرداخت دیگر با Chipknip امکان پذیر نیست.

Proton بلژیک: یک برنامه کیف الکترونیکی برای کارتهای نقدی در بلژیک. در فوریه ۱۹۹۵ معرفی شد ، به عنوان ابزاری برای جایگزینی پول نقد برای معاملات کوچک. این سیستم در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ بازنشسته شد. 
در مارس ۲۰۱۸ ، جزایر مارشال اولین کشوری بود که ارز رمزنگاری شده خود را منتشر کرد و آن را به عنوان پول قانونی تایید کرد. این ارز “مستقل” نامیده می شود.

ایالات متحده آمریکا
راهنمای کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده
کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) تعیین کرده است که ارزهای مجازی در سال ۲۰۱۵ به درستی به عنوان کالا تعریف شده اند.CFTC به سرمایه گذاران در مورد طرح های پمپ و کمپرسی که از ارزهای مجازی استفاده می کنند هشدار داد.

راهنمای خدمات درآمد داخلی ایالات متحده
اطلاعیه حکم سرویس درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) 2014-21 هر ارز مجازی ، ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال را به عنوان دارایی تعریف می کند. سود و زیان مشمول مشمول سیاستهای اموال استاندارد است.

راهنمای خزانه داری آمریکا

در ۲۰ مارس ۲۰۱۳ ، شبکه اجرای جرایم مالی راهنمایی را برای روشن کردن نحوه اعمال قانون محرمانه بودن بانک ایالات متحده در مورد افراد ایجاد کننده ، مبادله و انتقال ارزهای مجازی صادر کرد.

راهنمای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده
در ماه مه ۲۰۱۴ ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) “در مورد خطرات بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی هشدار داد.”

مقررات ایالت نیویورک

در جولای ۲۰۱۴ ، وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک جامع ترین مقررات مربوط به ارزهای مجازی را که معمولاً BitLicense نامیده می شود ، پیشنهاد کرد. این برنامه از طرفداران بیت کوین و صنعت مالی از طریق جلسات عمومی و یک دوره اظهار نظر تا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ برای سفارشی کردن قوانین جمع آوری کرده است. این پیشنهاد در بیانیه مطبوعاتی NY DFS “به دنبال ایجاد تعادل مناسب است که به محافظت از مصرف کنندگان و ریشه کن کردن فعالیت های غیرقانونی کمک می کند.” این مورد توسط شرکت های کوچکتر به نفع موسسات تاسیس شده مورد انتقاد قرار گرفته و صرافی های چینی بیت کوین از قوانین شکایت کرده اند. “کاربرد آنها در خارج از ایالات متحده بسیار گسترده است”. 

کانادا

بانک کانادا امکان ایجاد نسخه ای از ارز خود را در بلاک چین بررسی کرده است.

بانک کانادا با پنج بانک بزرگ کشور – و شرکت مشاوره بلاک چین R3 – همکاری کرد که تحت عنوان پروژه جاسپر شناخته می شد. در یک شبیه سازی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد ، بانک مرکزی CAD-Coins را روی بلاک چین مشابه اتریوم صادر کرد. بانکها از CAD-Coins برای مبادله پول به همان شیوه ای که در پایان هر روز برای تسویه حسابهای اصلی خود استفاده می کردند ، استفاده کردند.

چین RMB دیجیتال

در سال ۲۰۱۶ ، فن ییفی ، معاون رئیس بانک مرکزی چین ، بانک مردم چین (PBOC) ، نوشت که “شرایط برای ارزهای دیجیتالی مناسب است ، که می تواند هزینه های عملیاتی را کاهش دهد ، کارایی را افزایش دهد و طیف گسترده ای از برنامه های جدید را فعال کند. “.به گفته فن ییفی ، بهترین راه برای استفاده از این موقعیت این است که بانک های مرکزی پیشرو باشند ، چه در نظارت بر ارزهای دیجیتال خصوصی و چه در ایجاد مناقصه قانونی دیجیتالی خود.

در اکتبر ۲۰۱۹ ، PBOC اعلام کرد که renminbi دیجیتال پس از سالها آماده سازی منتشر می شود.نسخه ارز ، معروف به DCEP (ارز دیجیتال پرداخت الکترونیکی) ،مبتنی بر ارز رمزنگاری شده است که می تواند از سیستم بانکی “جدا” شود.این اعلامیه با واکنش های گوناگونی روبرو شد: برخی آن را تلاشی از سوی دولت چین برای دور زدن دلار آمریکا در بانکداری بین المللی و تسویه پرداخت ها می دانند.

در نتیجه توانایی آمریکا در استفاده از دلار به عنوان واحد پول جهانی برای پیگیری منافع ژئوپلیتیک گسترده تر خود مختل یا تضعیف می شود. ،در حالی که دیگران معتقدند این بیشتر مربوط به کنترل و نظارت داخلی است. 

در دسامبر ۲۰۲۰ ، PBOC از طریق برنامه قرعه کشی ۲۰ میلیون پوند رنمینبی دیجیتال به ساکنان سوژو برای تبلیغ بیشتر ارزهای دیجیتال مورد حمایت دولت توزیع کرد. دریافت کنندگان این ارز می توانند خریدهای آفلاین و آنلاین انجام دهند و در آزمایش قبلی که نیازی به اتصال به اینترنت از طریق گنجاندن فروشگاه های آنلاین در برنامه نداشت ، افزایش یابد. حدود ۲۰۰۰۰ تراکنش توسط شرکت تجارت الکترونیک JD.com در ۲۴ ساعت اول آزمایش گزارش شده است. بر خلاف دیگر بسترهای پرداخت آنلاین مانند Alipay یا WeChat Pay ، ارز دیجیتال هزینه تراکنش ندارد.

دانمارک

دولت دانمارک پیشنهاد رهایی از تعهد خرده فروشان منتخب به پرداخت نقدی را مطرح کرد و این کشور را به اقتصاد “نقدی” نزدیک کرد.اتاق بازرگانی دانمارک از این حرکت حمایت می کند. تقریباً یک سوم جمعیت دانمارک از MobilePay ، یک برنامه تلفن هوشمند برای انتقال پول استفاده می کنند.

اکوادور

قانونی که توسط مجلس ملی اکوادور تصویب شد به دولت اجازه می دهد تا پرداخت ها را با ارز الکترونیکی انجام دهد و ایجاد ارز دیجیتالی ملی را پیشنهاد می کند. “پول الکترونیکی اقتصاد را تحریک می کند ؛ می توان شهروندان اکوادوری را بیشتر جذب کرد ، به ویژه کسانی که حساب های چک یا پس انداز و کارت اعتباری ندارند. ارز الکترونیکی توسط دارایی های بانک مرکزی اکوادور پشتیبانی می شود”. مجلس ملی در بیانیه ای گفت.در دسامبر ۲۰۱۵ ، Sistema de Dinero Electrónico (“سیستم پول الکترونیکی”) راه اندازی شد و اکوادور را به اولین کشور با سیستم پرداخت الکترونیکی دولتی تبدیل کرد.

السالوادور

در ۹ ژوئن ۲۰۲۱ ، مجمع قانونگذار السالوادور به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که به طور رسمی بیت کوین را به عنوان ارز قانونی طبقه بندی کرد. با شروع ۹۰ روز پس از تأیید ، هر کسب و کاری باید بیت کوین را به عنوان پول قانونی برای کالا یا خدمات بپذیرد ، مگر اینکه نتواند فناوری مورد نیاز برای انجام معامله را ارائه دهد.

هلند

بانک مرکزی هلند در حال آزمایش ارز مجازی مبتنی بر بلاک چین به نام “DNBCoin” است.

هند

رابط پرداختهای متحد (UPI) یک سیستم پرداخت لحظه ای است که توسط شرکت National Payments of India توسعه داده شده است و معاملات بین بانکی را تسهیل می کند. رابط کاربری توسط بانک ذخیره هند تنظیم می شود و با انتقال فوری وجوه بین دو حساب بانکی در یک پلت فرم تلفن همراه کار می کند. UPI برای انتقال وجوه بر روی خدمات پرداخت فوری ساخته شده است. به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتالی ، ۲۴*۷ و در تمام روزهای تعطیل رسمی در دسترس است. بر خلاف کیف های تلفن همراه سنتی ، که مقدار مشخصی از کاربر را گرفته و در حساب های شخصی خود ذخیره می کند.

UPI هر زمان که تراکنش درخواست شود ، وجوه را مستقیماً از حساب بانکی برداشت و سپرده گذاری می کند. از آدرس پرداخت مجازی (شناسه منحصر به فرد ارائه شده توسط بانک) ، شماره حساب با کد IFS ، شماره تلفن همراه با MMID (شناسه پول تلفن همراه) ، شماره Aadhaar یا یک بار استفاده از شناسه مجازی استفاده می کند. برای تأیید هر پرداخت ، یک UPI-PIN (شماره شناسایی شخصی UPI که در برنامه UPI بانک ایجاد می شود) مورد نیاز است.

روسیه

Sberbank روسیه تحت کنترل دولت مالک Yandex.Money است-خدمات پرداخت الکترونیکی و ارز دیجیتال به همین نام.

سوئد

سوئد در حال تعویض تمام اسکناس های فیزیکی خود و اکثر سکه های خود تا اواسط سال ۲۰۱۷ است.با این حال ، اسکناس ها و سکه های جدید کرون سوئد احتمالاً در حدود نیمی از قله سال ۲۰۰۷ ، ۱۲،۴۹۴ در گردش است. کرون سرانه بانک مرکزی قصد دارد مباحث مربوط به ارز الکترونیکی صادره از سوی بانک مرکزی را آغاز کند که در آن “نه جایگزین پول نقد ، بلکه مکمل آن”.سسیلیا اسکینسلی ، معاون فرماندار اظهار می کند که نقدینگی همچنان در سوئد از بین می رود و در حالی که در حال حاضر دریافت پول نقد در سوئد بسیار آسان است ، واریز آن به حساب های بانکی ، به ویژه در مناطق روستایی ، بسیار دشوار است. در حال حاضر هیچ تصمیمی در مورد تصمیم برای ایجاد “e-krona” گرفته نشده است.

اسکینزلی در سخنرانی خود می گوید: “اولین س isال این است که آیا e-krona باید در حسابها رزرو شود یا اینکه ekrona باید نوعی واحد قابل انتقال دیجیتالی باشد که نیازی به ساختار حساب اساسی ندارد ، تقریباً مانند پول نقد . ” اسکینسلی همچنین می گوید: “س importantال مهم دیگر این است که آیا بانک مرکزی باید مستقیماً برای عموم مردم e-krona صادر کند یا از طریق بانک ها عبور کند ، همانطور که ما اکنون در مورد اسکناس ها و سکه ها عمل می کنیم.” س questionsالات دیگر مانند نرخ بهره مورد بررسی قرار می گیرد ، آیا باید مثبت ، منفی یا صفر باشد؟ [نیاز به استناد]

سوئیس

در سال ۲۰۱۶ ، دولت شهر برای اولین بار ارز دیجیتال را در پرداخت هزینه شهری پذیرفت. Zug ، سوئیس ، بیت کوین را به عنوان وسیله ای برای پرداخت مبالغ اندک تا ۲۰۰ CHF در آزمایش و تلاش برای پیشبرد Zug به عنوان منطقه ای که در حال پیشرفت فناوری های آینده است ، اضافه کرد. به منظور کاهش ریسک ، Zug بلافاصله هر بیت کوین دریافتی را به واحد پول سوئیس تبدیل می کند.راه آهن فدرال سوئیس ، شرکت راه آهن دولتی سوئیس ، بیت کوین را در دستگاه های بلیط فروشی خود می فروشد.

بریتانیا

در سال ۲۰۱۶ ، سر علمی انگلستان ، سر مارک والپورت ، به دولت توصیه کرد که از ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین استفاده کند.
اقتصاددان ارشد بانک انگلستان ، بانک مرکزی انگلستان ، پیشنهاد لغو ارزهای کاغذی را مطرح کرد. بانک همچنین به بلاک چین علاقه نشان داده است.در سال ۲۰۱۶ ، برنامه تحقیقاتی چند ساله ای را برای کشف پیامدهای ارز دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی آغاز کرده است.بانک انگلستان چندین مقاله تحقیقاتی در این زمینه تهیه کرده است. یکی نشان می دهد که مزایای اقتصادی صدور ارز دیجیتال در دفتر کل توزیع شده می تواند تا ۳ درصد به تولید اقتصادی یک کشور اضافه کند. بانک اعلام کرد که می خواهد نسخه بعدی زیرساخت نرم افزاری اصلی بانک با دفتر کل توزیع شده سازگار باشد.

تصویب توسط بازیگران مالی

نگرش دولت این گرایش را در میان بازیگران مالی سنگین تأسیس می کند که هر دو ریسک گریز و محافظه کار هستند. هیچ یک از اینها خدمات را در مورد ارزهای رمزنگاری شده ارائه نمی دهند و بیشتر انتقادات از سوی آنها صورت می گیرد.

Fidelity Investments LLC مستقر در بوستون ، راه حل های مراقبت در سطح سازمانی ، یک پلتفرم اجرای معاملات ارزهای رمزنگاری شده و خدمات مشاوره ای نهادی را ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته برای هماهنگی با بلاک چین ارائه می دهد. در چرخه معاملاتی “با بیت کوین و اتریوم کار می کند و در دسترس بودن عمومی برای ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده است.

ارزهای دیجیتال سخت در مقابل نرم

ارز الکترونیکی سخت قابلیت بحث یا معکوس شدن در هنگام استفاده را ندارد. تقریباً غیرممکن است که معامله معکوس شود ، چه موجه و چه غیر موجه. بسیار شبیه پول نقد است.

ارزهای الکترونیکی نرم نقطه مقابل ارزهای الکترونیکی سخت هستند. پرداخت ها قابل برگشت است. معمولاً ، هنگامی که پرداخت معکوس می شود ، “زمان تسویه” وجود دارد. با استفاده از خدمات شخص ثالث می توان یک ارز سخت را “نرم” کرد.

انتقاد

بسیاری از ارزهای دیجیتالی موجود هنوز استفاده گسترده ای نداشته اند و ممکن است به راحتی مورد استفاده قرار نگیرند یا مبادله شوند. بانکها عموما خدمات را برای آنها نمی پذیرند یا ارائه نمی دهند.این نگرانی وجود دارد که ارزهای رمزنگاری شده به دلیل نوسانات بسیار بالا و پتانسیل طرح های پمپ و دامپ بسیار خطرناک هستند.نهادهای نظارتی در چندین کشور نسبت به استفاده از آنها هشدار داده اند و برخی نیز اقدامات نظارتی مشخصی را برای منصرف کردن کاربران انجام داده اند. همه ارزهای رمزنگاری نشده همه متمرکز هستند.

به این ترتیب ، آنها ممکن است در هر زمان توسط دولت تعطیل یا توقیف شوند. هرچه یک ارز ناشناس تر باشد ، صرف نظر از نیت سازندگان آن ، برای مجرمان جذابیت بیشتری دارد. بیت کوین همچنین به دلیل اثبات کارکرد ناکارآمد انرژی مبتنی بر SHA-256 مورد انتقاد قرار گرفته است. 

جهت مطالعه موارد مرتبط با علوم اقتصادی:

دیدگاهتان را بنویسید